13/10

Аналіз видавничої продукції бібліотек України для юнацтва, молоді (2019-2022)

УДК 025.327:316.77:027.625(477)

Тематико-типологічна характеристика видавничої продукції бібліотек україни для юнацтва, молоді (2019-2022)

Тишкевич Катерина Іванівна,
завідувачка науково-методичного відділу
Державної бібліотеки України для юнацтва

У статті наведено аналіз тематико-типологічної структури видавничої продукції Державної та обласних бібліотек України для юнацтва/молоді. Виокремлено чотири види видань за цільовим призначення (науково-виробничі, довідкові, навчальні та видання для дозвілля), за якими здійснюють підготовку фахівці бібліотек України для юнацтва/молоді. Наведено декілька аспектів, які підкреслюють користь та перевагу щодо створення фактографічних ресурсів бібліотек для юнацтва, відповідно це ‑ отримувати достовірну інформацію, що є ключовим для соціальної адаптації та освітньо-культурної підтримки молоді.

Ключові слова: видавнича продукція, типологічні ознаки, бібліотеки для юнацтва/молоді, видова структура, цільове призначення, інформаційно-бібліотечні ресурси.

 Актуальність теми дослідження. У наш час набуває неабиякого значення перенесення акцентів з функції володіння ресурсами на функцію організації доступу до інформації як фундаментальної ознаки сучасності, коли бібліотеки мають можливість спільно використовувати ресурси у тому числі на глобальній комунікативній платформі – мережі Інтернет, що суттєво підвищує якість і рівень обслуговування користувачів.

Активізація видавничої діяльності бібліотек України для юнацтва як апробованого механізму ефективної реалізації функції соціальної комунікації для визначеної групи користувачів через бібліотечну взаємодію на основі спільних проєктів потребує модернізації матеріально-технічного забезпечення, впровадження єдиних інформаційно-комунікаційних технологій, посилення організаційно-методичної підтримки, зміцнення кадрового потенціалу.

Аналіз досліджень і публікацій. Сьогодні, є необхідність у вдосконаленні наявної системи  підготовки фахівців бібліотечної галузі з подальшою орієнтацією на професіоналізацію кадрів, що передбачає запровадження механізмів безперервної освіти для працівників бібліотек та підвищення кваліфікації фахівців, зокрема, з опанування новітніх інформаційно-комунікаційних технологій та цифрових ліній у царині підготовки та поширення видань [1, c. 124‑130].

Нині, важливість релевантної взаємодії друкованих й електронних видань, визначаються як комбіновані видання [2, с. 308­310]. У тому числі, розміщені у глобальній комунікативній платформі – мережі Інтернет, що суттєво підвищує якість і рівень обслуговування користувачів.

Виклад основного матеріалу. На основі аналізу тематико-типологічну структури видавничої продукції бібліотек України для юнацтва встановлено, що репертуар видань бібліотек України для юнацтва, молоді представлений досить широко: книги, бюлетені, вісники, матеріали конференцій, збірники матеріалів, посібники, бібліографічні покажчики, методичні поради та рекомендації, інформаційні листи, довідки, дайджести, буклети, прес-релізи, листівки тощо. Запропоновано класифікацію цих видань за основними типологічними ознаками та цільовим призначенням (ДСТУ 3017:2015, набув чинності 01 липня 2016 року) [3].

Враховуючи наукові дослідження останніх чотирьох років щодо інтеграційно-трансформаційних процесів (вебпортали, мобільні застосунки), які відбувають у соціумі відповідно з використання та підготовки інформаційно-бібліотечних ресурсів визначається реалізація поставлених завдання перед країнами – вільного доступу до інформації щодо задоволення потреб користувачів та фахівців, зокрема бібліотек України для юнацтва, молоді [4, c. 97‑103].

У нашому дослідженні виокремлено чотири види видань за цільовим призначення (науково-виробничі, довідкові, навчальні та видання для дозвілля), яких здійснюють підготовку фахівці бібліотек України для юнацтва, молоді.

На основі аналізу видавничої продукції (видань) за 2019‑2022 роки бібліотек України для юнацтва, молоді [5; 6; 7, 8], була відмічена тенденція спеціалізації видавничої продукції ‑ ДБУ для юнацтва, ОБЮ й ОБМ на випуску науково-виробничих матеріалів 32 % ‑ 45 % від загальної кількості видань, де наведено результати теоретичних досліджень та вміщено рекомендацій щодо їх впровадження у практичну діяльність бібліотек для юнацтва, молоді.

У 2020 році 65 % ‑ довідкові видання від загальної кількості видань, в яких наведено короткі відомості науково-популярного або прикладного характеру.

Слід зауважити, що довідкові видання у 2020 році (Діаграма 5), стали затребуваними, саме у цей період бібліотеки перейшли в онлайн-режим надання інформаційних послуг, що сприяло розробці та промоції різноманітної довідкової інформації універсального характеру, зручній подачі матеріалів, систематизації інформації за окремими галузями знань.

Крім того, 2022 рік – довідкові видання – 49 % (Діаграма 5), які виходять як однотомним, так і багатотомним видавничим продуктом, до того ж певною серією тематичного спрямування, що дає можливість користувачам та фахівцям бібліотек для юнацтва, молоді, одержувати необхідне інформаційно-комунікаційне сприяння для формування міжпредметних компетенцій.

Наочну характеристику видань бібліотек України для юнацтва, молоді за цільовим призначенням наведено у діаграмах 1, 2, 3, 4.

Таким чином, на основі діаграми 5, де наведено порівняльний аналіз видавничої продукції за цільовим призначенням бібліотек України для юнацтва, молоді розвиток фактографічних ресурсів для підтримки соціальної адаптації молоді має велику вагу в сучасному світі. Фактографічні ресурси – це достовірні та перевірені джерела інформації, які надають точні та об’єктивні факти про різні аспекти життєдіяльності, зокрема, освітньо-культурні, інформаційно-комунікаційні та дозвіллєві. Ці ресурси можуть включати енциклопедії, довідники, архіви, бази даних тощо.

Створення і підтримка фактографічних ресурсів бібліотек для юнацтва, молоді ‑ отримувати достовірну інформацію, що є ключовим для соціальної адаптації та освіти молоді. Наведемо декілька аспектів, які підкреслюють користь та перевагу:

  • об’єктивність та достовірність: фактографічні ресурси дозволяють молоді отримувати інформацію, яка базується на доказах та виявлених фактах, що сприяє формуванню аналітичних навичок і критичного мислення, що важливо для правильного сприйняття світу навколо.
  • культурна та освітня складова: фактографічні ресурси розширюють культурний горизонт молоді, допомагаючи їм побачити більше про історію, науку, мистецтво та інші сфери, що сприяє їхньому освітньому зростанню.
  • формування відкритого простору: розробка таких ресурсів допоможе створити доступний та відкритий культурно-освітній простір, де молодь може здобувати знання та навички без обмежень.
  • засіб соціальної адаптації: якщо молодь має доступ до надійної інформації, це сприяє розумінню суспільних викликів, його цінностей, історії та різноманітності.
  • джерело пізнання: фактографічні ресурси можуть стати джерелом пізнання для молоді, навчаючи їх новому та стимулюючи до постійного саморозвитку.
  • засіб боротьби з дезінформацією: у сучасному інформаційному світі дезінформація є серйозною проблемою. Фактографічні ресурси допомагають розпізнати дійсність та визначити правдиву інформацію від міфів та маніпуляцій.

Загалом, розвиток фактографічних ресурсів є суттєвим елементом формування освіченої, інформованої та адаптованої молоді.

Слід зазначити, що інформаційні видання бібліотек України для юнацтва, молоді, розглядаються в межах фасету «Види видань за цільовим (функціональним) призначенням» поряд із аналітичними, довідковими, рекламними тощо. Видання бібліотек України для юнацтва як фактографічні ресурси на допомогу соціальній адаптації молоді задля формування відкритого культурно-освітнього простору як складника консолідованого інформаційного простору та видавничо-комунікаційного шляху, розподіляють на: аналітичні, тематичні і бібліографічні огляди, бібліографічні списки, бібліографічні і біобібліографічні покажчики, бібліографічні та фактографічні довідки тощо (Діаграма 6, 7, 8, 9).

На основі наведеного порівняльного аналізу (діаграма 10) видання Державної та обласних бібліотек України для юнацтва, молоді за видовою структурою умовно можна поділити за шкалою популярності та доступності для користувачів / фахівців книгозбірень, зокрема:

– бібліографічні і біобібліографічні покажчики, де вміщено документи за тематичній ознакою (наприклад, література, історична особа, територіальна приналежність, хронологічні межі), а також інші способи підбору документів, які входять до бібліографічного покажчика. Слід зазначити, що представлені бібліографічні покажчики поділяються на рекомендаційні (для широкого кола користувачі) та наукові / науково-практичні (для фахівців).

– бібліографічні списки, бібліографічні та фактографічні довідки. Складається список або довідка за певним тематичним спрямуванням, тобто на допомогу освітньому процесу, самоосвіті, вихованню та формуванню культури читання;

– аналітичні, тематичні і бібліографічні огляди бібліотек для юнацтва, молоді – звіти про роботу книгозбірень, моніторинг діяльності мережі бібліотек України для юнацтва за певний період або тематичним спрямуванням (наприклад, заходи до пам’ятних дат).

– методичні матеріали та розробки, спрямовані на бібліотечних фахівців та спеціалістів за різними галузями знань культурно-освітнього напряму (діаграма 10).

Слід виокремити, що деякі бібліотеки здійснюють підготовку інформаційних видань науково-практичних матеріалів бібліотек України для юнацтва, молоді, а також територіальних громад. Наприклад, ДБУ для юнацтва готує до друку інформаційний вісник «Бібліосвіт», станом на 2022 рік світ побачило 84 випуски; інформаційний бюлетень Миколаївської ОЮБ «Бібліо+» (25 випусків); «Методика. Пошук. Досвід»: інформаційно-методичний бюлетень з бібліотечно-бібліографічного обслуговування юнацтва Хмельницької ОЮБ (61 випуск).

У сучасному цифровому суспільстві мережа Інтернет надає спільний доступ до знань та інформації. Для бібліотеки це означає не лише можливість відображати свою колекцію онлайн, але й взаємодіяти з користувачами у віртуальному середовищі, надавати доступ до цифрових ресурсів, електронних книг, баз даних та інших джерел інформації.

Консолідований інформаційний простір передбачає об’єднання різних ресурсів та джерел інформації в єдиний системний підхід. Це може включати координацію зусиль різних установ, організацій та громадських ініціатив для створення зручного та зрозумілого інформаційного середовища. При цьому важливо забезпечити культурні та освітні потреби молоді, забезпечуючи інформаційний простір з різноманітним контентом ‑ від наукових статей до культурних подій.

Висновки. Таким чином, видавничу діяльність Державної та обласних бібліотек України для юнацтва слід розглядати як процес поширення, промоції та використання бібліотечної видавничої продукції інформаційно-комунікаційного характеру і змісту з метою цільового впливу на користувача через встановлення і підтримки суспільної взаємодії.

Безсумнівно, що особливістю видавничої продукції бібліотек України для юнацтва є спрямованість на виховання, просвітництво та соціальну адаптацію молодого покоління, а також на задоволення їхніх інформаційно-комунікаційних потреб як складової бібліотечно-бібліографічного обслуговування у системі соціальних комунікацій. Доведено важливість релевантної взаємодії друкованих й електронних видань. Обґрунтовано доцільність створення сприятливого культурного та конкурентного середовища задля піднесення загального рівня культури підростаючого покоління, соціалізації, формування громадянської позиції, підвищення їхньої освіти та обізнаності.

Список використаної літератури:

  1. Tyshkevych K. Digitalization, information and communication services of the network of Libraries in Ukraine for Youth / Katuryna Tyshkevych // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. ‑ 2019. ‑ № 4. ‑ С.124‑
  2. Женченко М. Цифрові трансформації видавничої галузі : монографія. ‑ 2-ге вид., перероб. і допов. – Київ : Жнець, 2019. ‑ 440 с.
  3. Видання. Основні види. Терміни та визначення понять : ДСТУ 3017:2015 [Чинний від 2016-07-01]. ‑ Київ : ДП “УкрНДЦ”, 2016. ‑ 38 с. – (Інформація та документація).
  4. Тишкевич К. І. Компаративний аналіз видань бібліотек України для юнацтва у період соціальних трансформацій / Катерина Іванівна Тишкевич // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. ‑ 2018. ‑ № 1. ‑ С. 97‑
  5. Видавнича діяльність Державної та обласних бібліотек України для юнацтва, молоді : бібліогр. покажч. Вип. 20 / [уклад. Г. Шинкаренко] ; Держ. б-ка України для юнацтва. – Київ : [б. в.], 2020. ‑ 40 с.
  6. Видавнича діяльність Державної та обласних бібліотек України для юнацтва, молоді : бібліогр. покажч. Вип. 21 / [уклад.: Т. Сопова, Г. Шинкаренко] ; Держ. б-ка України для юнацтва. – Київ : [б. в.], ‑ 48 с.
  7. Видавнича діяльність Державної та обласних бібліотек України для юнацтва, молоді : бібліограф. покажч. Вип. 22 / [уклад.: Т. Сопова, Г. Шинкаренко] ; Держ. б-ка України для юнацтва. – Київ : [б. в.], 2022. ‑ 47 с.
  8. Видавнича діяльність Державної та обласних бібліотек України для юнацтва, молоді : анот. бібліогр. покажч. Вип. 23 : [неопублік. на 18.08.2023] / [уклад.: К. Тишкевич, Г. Шинкаренко ; вступ. ст. К. Тишкевич] ; Держ. б-ка України для юнацтва. ‑ Київ, 2022. ‑ 72 с.