27/12

Результати всеукраїнської акції 2015 року “Українська молодь читає”

В 2015 року Державною бібліотекою України для юнацтва ініціювала проведення Всеукраїнської молодіжної акції «Українська молодь читає».

Метою акції було проведення заходів, що сприяють активізації читання; привернення уваги громадських та владних структур до читання молоді як важливого фактора збереження і розвитку національної культури, підтримки авторитету читаючої людини, посилення мотивації до читання, виховання поваги до книги і включення читання у структуру пріоритетних культурних потреб молоді; покращення іміджу юнацьких та молодіжних бібліотек як інститутів популяризації читання.

Завдання акції:

  • збільшення особистісної впевненості читачів і їх задоволення читанням;
  • сприяння реалізації інноваційних ідей і впровадженню нових форм бібліотечного
  • обслуговування, розширенню спектру сучасних бібліотечних технологій;
  • утвердження статусу читання як творчого процесу;
  • підвищення рівня інформаційної культури молоді;
  • налагодження тісних контактів з освітянами та іншими спеціалістами, причетними до читання;
  • збільшення ролі бібліотекарів у приверненні уваги молодих читачів до скарбів української та зарубіжної літератури;активне відновлення рекомендаційної бібліографії.

В акції «Українська молодь читає» брали участь юнацькі бібліотеки та структурні підрозділи 15 областей: Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Житомирської, Закарпатської, Івано-Франківської, Кіровоградської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Сумської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Чернігівської та Черкаської. Нижче наводяться деякі подробиці акції та результати її проведення в кожній з цих областей.
Карта Google

1. 53 бібліотеки Вінницької області провели 88 масових заходів, внаслідок яких залучили до читання 1777 нових користувачів. Найцікавішими з заходів були: літературні марафони «Читання – закон успіху ХХІ ст.» і «Відчуй радість від читання»; конкурс «Читаємо всією родиною»; флеш-моби «Читали. Читаємо. Читатимемо» і «Читати – це класно»; читацька конференція «Хай Україна вся читає, бо книга нас усіх єднає»; бук-маркетинг; майстер-класи зі створення буктрейлера і юних поетів «Чарівний світ поезії».

2. За час проведення акції у Волинській ОБЮ до бібліотеки записалося 3215 користувачів, що значно більше, ніж за такий самий період минулого року. Що стосується проведених заходів, то особливу увагу варто звернути на: бібліокафе «Читати знову модно!»; заняття творчої майстерні «Навчись!» та парад героїв казок Г.К. Андерсена, організований відділом культури та мистецтв (у казкових героїв перевтілилися учасники творчої STUDIO N.Zh).

3. У Дніпропетровській ОБМ ім. М. Свєтлова та публічних бібліотеках Дніпропетровщини акція «Українська молодь читає» мала на меті: популяризацію читання як цікавого інтелектуального дозвілля, виховання почуття любові до читання, до книги; залучення нових читачів, перетворення потенційних користувачів на постійних; реалізацію принципу «Кожній книзі – свого читача, кожному читачу – книгу за смаком»; рекламу послуг бібліотек та пошук нових форм роботи. Досягненню цієї мети сприяли, зокрема: арт-проект «Слова та голос – більш нічого»; вуличні акції «Птахи дитячих мрій» та «Ми – це Україна»; обласний літературний конкурс творчої молоді «Герої моєї Вітчизни»; гра-вікторина «Шедеври європейської літератури»; флеш-моб «Читали, читаємо, читатимемо».

4. Працівники ОБЮ Житомирської обласної ради в рамках акції намагалися:впровадити інноваційні ідеї та нові форми бібліотечного обслуговування, розширити спектр сучасних бібліотечних технологій підвищити рівень інформаційної культури користувачів. Для цього було реалізовано проект «Читачі про книгу», поставлено мистецьку містерію «Жива енергія театру» проведено молодіжну бібліоніч, майстер-клас «Інтер’єрні родзинки» та бібліотечну акцію «Доторкнись серцем до класики».

5. Закарпатська ОБДЮ, Виноградівська, Великоберезнянська, Іршавська, Перечинська, Свалявська, Тячівська ЦРБ брали участь у Всеукраїнській акції «Українська молодь читає» задля збільшення соціальної ролі книги та інтелектуального збагачення молоді, підтримки авторитету читаючої людини, посилення мотивації до читання, виховання поваги до книги. Корисними з точки зору реалізації цих завдань стали:флеш-моби «Читали, читаємо, читатимемо!», «Місто ЧИТАЄ», фотоконкурс «СЕЛФІ З КНИГОЮ».

6. Івано-Франківська ОБЮ та бібліотеки області, що працюють з молоддю, провели обласну акцію «Молодь Прикарпаття читає», прийнявши виклик ДБУ для юнацтва долучити до читання 1 млн. читачів за 100 днів у рамках проведення Всеукраїнської акції «Українська молодь читає». Найбільшою ефективністю з цього огляду відрізнялися: конкурс «Найкращий читач України – 2015»; ярмарок читацьких думок «Поговоримо про модні книги»; бібліопікнік «Дегустація книжкових новинок»; майстер-клас «Суперобкладинка для улюбленої книги»; акція «Бібліотека на колесах»; творча зустріч із молодими поетами Прикарпаття в обласній бібліотеці для юнацтва; бібліотечний проект «Літній читальний зал – 2015».

7. До проведення Всеукраїнської акції «Українська молодь читає» приєдналися також бібліотеки Кіровоградської області. Молодь Кіровоградщини брала активну участь у заходах, організованих обласною бібліотекою для юнацтва ім. О. Бойченка. Загалом, бібліотека підготувала 20 масових заходів (у т. ч. комплексних), 42 огляди літератури, 19 книжкових виставок. Про ці заходи в ЗМІ надруковано 10 репортажів та 2 аналітичні статті. Під час акції бібліотеки області відвідали 10578 осіб юнацького віку. Особливу увагу привернули до себе заходи, що проводилися просто неба («Молодіжний BOOM», «Щаслива дитина – щаслива Україна», «З бібліотекою надійніше»), а також BOOK-квест «У пошуках книжкової примари».

8. У Миколаївській області акція проводилася з метою: активізації і розвитку читання; включення читання у структуру пріоритетних культурних потреб молоді; покращення іміджу юнацьких і молодіжних бібліотек як інститутів з популяризації читання. Корисними виявилися: посвячення у читачі; флеш-моб «Читайте з нами! Читайте краще нас»; урок поезії «Поети славлять Миколаїв»; заходи «Подаруй бібліотеці книгу» та «Книга ходить з класу в клас».

9. Ряд заходів у рамках акції «Українська молодь читає» було проведено Одеською ОБЮ ім. В. В. Маяковського. Це, зокрема, фестиваль української книги для молоді «Читай, юність!», конкурс знавців літератури «Ця нова стара класика», день читання та української мови «Читаємо разом. Читаємо один одному». Принагідно варто звернути увагу на значення, яке надається у цьому традиційно «російськомовному» регіоні українській книзі.

10. У Полтавській області в акції брали участь: Полтавська ОБЮ ім. О. Гончара та 15 ЦБС, які провели презентації «Тролейбус, що читає» (бібліотекарі дарували пасажирам книжки з бук-кросингу і знайомили їх з життям бібліотек) та «Бібліотека просто неба»; фестиваль читацьких талантів «Крок до успіху»; бібліомарафони «Відчуй радість від читання» та «Інтелектуальне перехрестя: сторінками книг українських письменників»; літературні конкурси та ігри «І чужому научайтесь, і свого не цурайтесь», «Слово до слова, і думка сповита», «Краса і сила поетичного слова», «Гонка за лідером»; флеш-моби «Хай Україна вся читає, бо книга нас усіх єднає» та «Читати – це круто, читати – це класно!»

11. Різноманітні форми та методи роботи використовували під час проведення Всеукраїнської акції «Українська молодь читає» бібліотеки Сумської області. З метою реклами акції в бібліотеках, будинках культури, клубах, загальноосвітніх закладах оформлювалися стенди, випускалися рекламні буклети, оголошення, книжкові закладки «Бібліотека запрошує», «Стань учасником Всеукраїнської акції «Українська молодь читає», «Запишись до бібліотеки», «Кидай мишку – читай книжку» та ін. Було проведено: культурологічну акцію «Кобзар моєї родини»; флеш-моби «Молодь читає – Україна процвітає» та «Читали! Читаємо! Будемо читати»; інтелектуальну гру «Хто багато читає, той багато знає».

12. У Харківській ОБЮ роботу з популяризації бібліотеки та читання в цілому було доручено фахівцям, які мають авторитет у молодіжному середовищі, а також користувачам. Кожен бажаючий мав змогу зробити фотосесію для себе та друзів у приміщенні бібліотеки. При цьому можна було використовувати як власну професійну фото апаратуру, так і звичайні мобільні телефони. Обов’язковою умовою стало поширення зроблених фотознімків на сторінках Харківської ОБЮ в соцмережах і на власних сторінках молоді. З огляду на «рекламний» підхід бібліотеки до проведення акції не викликає подиву, що чільну увагу серед заходів було приділено майстер-класу «Фото-Art».

13. Херсонська ОБЮ ім. Б. Лавреньова, взявши участь в акції «Українська молодь читає», надіслала інформацію про акцію в юнацькі структурні підрозділи бібліотек Херсонщини. У квітні-червні інформація про заходи обласної книгозбірні щодо популяризації читання в молодіжному середовищі розміщувалася в групі «Українська молодь читає» на фейсбуці. Серед таких заходів варто виділити: рекламну акцію «Майданчик для молодих батьків»; розважально-ігрову програму «Бібліотека збирає друзів»; літературну барахолку «Книжкова мода: тренди десятиліть»; літературний лабіринт «Слідами Роксолани».

14. Хмельницька ОБЮ та юнацькі структурні підрозділи ЦБС області взяли активну участь у Всеукраїнській акції «Українська молодь читає». Отримавши лист про проведення акції з ДБУ для юнацтва, вони оперативно склали план заходів, до яких долучилися також 7 ЦБС Хмельницької області. За 100 днів проведення акції до бібліотек, що брали в ній участь, записано 24602 читачі юнацького віку (до обласної бібліотеки для юнацтва 3700, до інших бібліотек області – 20902). У рамках акції бібліотеки Хмельницької області провели: поетичне шоу «Наш Кам’янець – перлина України», акції «Книжкова хвиля» та «Вільна бібліотека», літературний марафон «Від книги – до книги», флеш-моб «Полювання за книгою», бібліотечний десант, бібліотечні зустрічі «Родина – людського духу святиня», матч із книжкового футболу на спортивному майданчику, презентацію бібліотеки просто неба; виготовили і розмістили в соціальних мережах відеоролики «Якщо ви не читаєте – ми йдемо до вас», «Читали, читаємо, читатимемо».

15. Соціологічні дослідження які постійно проводять ЦБС Чернігівської області, фіксують, що читання у структурі дозвілля юнацтва посідає 4-6-те місця. На перших місцях – телебачення, комп’ютери, Інтернет, відеоігри. Отже, проблема незацікавленості молоді в читанні потребує від бібліотекарів нагального вирішення, якому сприяли заходи, проведені бібліотеками Чернігівщини в рамках Всеукраїнської акції «Українська молодь читає»: виготовлення рекламного ролика Чернігівської ОБЮ, що розміщений в мережі фейсбук та транслюється раз на тиждень протягом всього дня на місцевому телебаченні ТІМ; проведення флеш-мобу «Я і моя книга», вуличної акції «Прилуччина літературна», літературного
конкурсу «Краща книга року», вікторини «З книгою жити – з добром дружити».

16. В акції «Українська молодь читає» брали участь 141 бібліотека Черкаської області (у т. ч. 88 сільських). З метою залучення юнацтва до участі в заходах акції, бібліотеки проводили активну рекламну роботу (інформація у ЗМІ, на сайтах, у навчальних закладах, рекламні буклети, інформаційні листівки, рекомендаційні бібліографічні посібники та ін.). У результаті проведення акції до бібліотек записалося 4244 нових читача юнацького віку. Відвідування склало 20439. Ось перелік деяких заходів Акції, проведених в бібліотеках області: вуличні акції «Літня читальна зала», «Подих літа», «Журнальний бібліомікс» та «Книга в нашому житті»; зустрічі з місцевими письменниками Черкас та Жашківщини; флешмоби «Ульотне читання для справжніх книгогризів» та «Книжки – це круто».

В арсеналі книгозбірень: літературні вечори, читацькі конференції, обговорення книг, літературні вікторини, вечори-портрети, поетичні читання, літературні диліжанси, зустрічі-дискусії, скайп-конференції, флеш-моби та інші форми роботи з популяризації книги.

Завдяки вдалому застосуванню цих форм та методів працівники юнацьких бібліотек України в рамках акції «Українська молодь читає» впродовж 100 днів залучили до читання кілька десятків тисяч нових молодих користувачів.

Олена Дубик