02/08

Повоєнне українське суспільство: молодіжний градієнт

Результати Всеукраїнського соціологічного дослідження
«Повоєнне українське суспільство: молодіжний градієнт»

Підготувала:
Наталія Паянок,
провідна бібліотекарка
науково-методичного відділу,
соціолог ДБУ для юнацтва

У опитуванні взяли участь 351 респондент, з них 74,5 % жіночої та 25,5 %
чоловічої статі.

З метою протидії повномасштабному російському вторгненню молодь
долучалася до активностей:

  • надавали фінансову або матеріальну допомогу (71,5 %);
  • підписували петиції та/або політичні вимоги (22,8 %);
  • розповсюдження інформації в соціальних мережах та на різних сайтах
    (44,7 %);
  • збір і передача речей першої необхідності для постраждалих (50 %);
  • робота в гуманітарних центрах (24,2 %);
  • доставка (приготування) їжі, ліків та інших необхідних речей для військових
    та нужденних (23,1 %)

Також респонденти відмітили, що: вступили до територіальної оборони;
вступили до лав Збройних Сил України; долучилися до ІТ-армії України; надавали
медичну допомогу; надання прихистку та безкоштовно власного приміщення.
Переважна більшість молоді (90,9 %) зазначили, що будуть
продовжувати волонтерські ініціативи.

Наразі у молоді є можливість долучитися до відбудови країни, а саме:

  • інформаційна допомога (60,7 %);
  • волонтерська підтримка (55 %);
  • соціальна підтримка: реабілітація військових, дозвілля для дітей, котрі
    втратили батьків, пошук житла і роботи для ВПО (27 %);
  • надання психологічної підтримки (20,5 %);
  • фізична відбудова країни: ремонтні/будівельні роботи, логістична
    підтримка тощо (11,4 %)

На думку молоді найбільшими проблемами наразі є:

  • масове скорочення робочих місць, вакансій (58,4 %);
  • зруйновані підприємства, промислові об’єкти (76,1 %);
  • складності в освіті (41,6 %);
  • зменшення локацій для проведення дозвілля молоді (31,9 %);
  • зменшення генофонду українського народу, особливо молоді (59,8 %)

Окрім цього, респонденти відмітили проблеми: екологічна катастрофа
внаслідок забруднення повітря, ґрунтів, лісів; заміновані території; підвищення
цін; зменшення якості життя.

За результатами опитування, респонденти зазначили, що першочергово
позитивних змін, осучаснення та розвитку України вимагають галузі:

  • медичні послуги та охорона здоров’я (58,8 %);
  • будівництво, архітектура та інфраструктура (57,3 %);
  • освіта та наука (56,5 %);
  • психологічна підтримка населення (55,9 %);
  • модернізація індустрії оборони і розвиток оборонно-промислового
    комплексу (52,2 %)

На питання щодо охорони культурної спадщини, повернення культурних
цінностей у воєнних умовах, 93,8 % респондентів зазначили, що Міністерство
культури та інформаційної політики має всебічно сприяти відновленню та
збереженню національної пам’яті України.

Згідно з соціологічним опитуванням, переважна більшість
респондентів вважають проблемою численний виїзд молоді за кордон.

Дієві способи, котрі сприятимуть утриманню активної молоді в
Україні та поверненню з-за кордону (на думку респондентів) є:

  • підтримка у професійному розвитку молоді (70,1 %);
  • адаптація організацій, бізнесів до реалій і надання працівникам безпечних
    умов для роботи (59,6 %);
  • підтримка психічного здоров’я та добробуту молоді (49,2 %);
  • можливість віддаленої праці та комфортного графіка (44,4 %);
  • переорієнтація на діджиталізацію (17,8 %)

.
Для захисту/добробуту молоді в Україні та повернення із-за кордону,
на думку респондентів, держава має забезпечити:

  • стабільність та фінансову безпеку підприємств (зниження податків,
    субсидії для роботодавців) – 77,1 %;
  • відбудова інфраструктури та зруйнованих міст (наприклад, надання
    житла за умови працевлаштування) – 69,2 %;
  • перекваліфікація (надання можливості стажування та гарантії
    працевлаштування) – 46,3 %;
  • популяризація всього українського: МИ – символ свободи, нескореності
    (як наслідок розвиток туризму, торгівлі тощо) – 42,7 %

Згідно з соціологічним опитуванням, респонденти відзначають
напрями молодіжної політики, котрі наразі мають бути у пріоритеті:

  • професійна зайнятість/працевлаштування молоді (82,2 %);
  • відновлення молодіжної інфраструктури та створення нових об’єктів
    (53,3 %);
  • ментальне здоров’я юнацтва/молоді (44,5 %);
  • національно-патріотичне виховання юнацтва/молоді (43,3 %);
  • підтримка волонтерських рухів (29,7 %);
  • адаптація молодих ВПО у громадах (29,7 %)

Окрім цього, респонденти зазначають важливість освіти для молоді,
зокрема реформ у освітній сфері.

Поцікавившись у молоді «Що мотивуватиме Вас до громадської
активності?» дізнались, що бажання долучитися допомагати тим, хто
потребує є найвищим мотиватором у громадській активності, так зазначили
68 % респондентів.

Респонденти, не залежно від віку, вважають сучасну молодь
свідомими патріотами (60 %), активними (65 %) та спільна мета, яка об’єднує
молодих людей в Україні – перемога у війні.

За результатами опитування сучасна молодь прагне:
самореалізуватися (67 %), а також сімейного щастя, створення сім’ї та
народження дітей (63 %).