Повномасштабне вторгнення РФ в Україну кардинально змінило життя мільйонів, включно зі школярами та студентами, які опинилися в окупації, під обстрілами чи вимушено виїхали зі своїх домівок. Найкраще рішення – продовжити навчання в українських навчальних закладах дистанційно. Школи відчинили двері для переміщених учнів — як в Україні, так і за кордоном.
На жаль, багато закладів вищої освіти (ЗВО) стали мішенями окупантів і не мають можливості продовжити освітній процес, але їхні студенти можуть продовжити навчання. Університети інших міст — від Дніпра до Чернівців — відчинять свої двері для студентів, котрі не можуть відвідувати заняття у своїх ЗВО через війну.
Забезпечити українську молодь можливістю повернутися до навчання критично важливо для майбутнього нашої держави. Нам необхідно виховувати дітей, які розвиватимуть економіку країни, при цьому реалізовуючи свої таланти та потенціал. Тепер кожна зміна в шкільній програмі має пройти через фільтр актуальності в ХХІ столітті.
Бібліотека сьогодні – це якісна інформаційна підтримка освіти, комфортне середовище для читання й розвитку, місце неформальної освіти, доступ до інформаційних ресурсів у мережі Інтернет, співпраця з педагогами, батьками, громадськими організаціями.
Державна бібліотека України для юнацтва пропонує переглянути друковані видання по даній темі.
Талант: інструкція з використання. Як перетворити свою творчу іскру на професію [Текст] / Фундація Дарини Жолдак ; [голов. ред. М. Савка]. — Львів : Видавництво Старого Лева, 2021. — 256 c.
ISBN 966-679-974-9
«Талант: інструкція з використання» — книжка, створена Фундацією Дарини Жолдак, яка розповідає підліткам та їхнім батькам про різноманітні творчі професії та про те, як відчути, розвивати та реалізувати свій талант. 13 креативних індустрій, реальні історії визнаних українських професіоналів, цікаві факти про професії та практичні завдання — усе це допоможе по-новому оцінити творчу сферу та відчути суперсилу власного таланту.
У книжці ви знайдете інтерв’ю з: Славою Балбеком (архітектура), Антоном Большаковим (відеоігри), Володимиром Смирновим та Сергієм Майдуковим (дизайн), Ярославом Ажнюком (IT), Антоніо Лукічем (кіно), Даною Павличко (книговидання), Валерією Гуземою (крафт), Ірмою Вітовською (театр), Машою Ревою та Іриною Данилевською (мода), Романом Вінтонівим (медіа), Назаром Біликом (мистецтво), Онукою (музика), Андрієм Федорівим (реклама та маркетинг).
Школа й суспільство: алгоритм ефективного партнерства [Текст] // Сучасна школа України. Бібліотека. — 2021. — № 8. — 126 с. — Бібліогр.: с. 119-121 (50 назв).
Розділ І. Соціальне партнерство: що й для чого? Розділ ІІ. Практикуми для освітян та учнівської молоді. Розділ ІІІ. Методичний конструктор “Вправи й прийоми для розвитку соціальної комунікативності”. Розділ IV. Корисні дрібниці.
Бережна, І. Патріоти та патріотки. Форми та методи виховання в школі [Текст] / І. Бережна // Школа. — 2019. — № 10 (166). — С. 6-22. — Бібліогр. в кінці ст. (2 назви).
Виховання патріотизму в Новій українській школі.
Стратегія національно-патріотичного виховання: Затв. указом Президента України від 18.05.2019 р. №286.
Бех, Іван Дмитрович. “Нова українська школа” в поступі до цінностей [Текст] : Програма / Бех Іван Дмитрович // Методист. — 2020. — № 11-12. — С. 90-119.
Бєляєва, Олена. Комп’ютер і дитина [Текст] : Які небезпеки чекають на неї в інтернеті? / Олена Бєляєва // Соціальний педагог. — 2021. — № 7-8 (175-176). — С. 18-27. — Бібліогр.: с. 24 (3 назви).
Бондаренко, В. І. Бібліотечне інтернет-обслуговування: стан та перспективи [Текст] : монографія / В. І. Бондаренко. — Київ : НБУ ім. В.І. Вернадського, 2016. — 276 с.
ISBN 966-02-8141-7
У монографії комплексно досліджено зміст, специфіку та основні сучасні тенденції розвитку бібліотечного інтернет-обслуговування як перспективної форми комунікаційної взаємодії бібліотеки з користувачем. Висвітлено досвід використання форм інтернет-обслуговування користувачів у діяльності провідних бібліотек світу й України на сучасному етапі. Проаналізовано та узагальнено досвід впровадження в систему інтернет-обслуговування інтерактивних інформаційних технологій. Окреслено перспективні напрями розвитку форм інтернет-обслуговування в контексті сучасної трансформації бібліотек в універсальні інформаційно-комунікаційні центри в умовах глобалізації.
Браун, П. Засіло в голові. Наука успішного навчання [Текст] / П. Браун, Г. Редігер, М. Макденіел ; пер. з англ. Ю. Кузьменко. — Київ : Наш формат, 2019. — 240 с.
ISBN 617-7730-17-9
Вважається, що для ефективного навчання потрібна практика і ще раз практика. Багато хто переконаний: якщо багато повторювати, то можна надовго запам’ятати. Але насправді це не так. Дослідження доводять, що повторення не сприяють засвоєнню матеріалу, на відміну від деяких порівняно простих методик. Наприклад, краще переказувати інформацію, ніж просто перечитувати, знання ліпше засвоюються, якщо розглянути їх у ширшому контексті, а об’єднання знань у так звані ментальні моделі спрощують запам’ятовування складного матеріалу.
У цій книжці когнітивні психологи Генрі Редіґер і Марк Макденіел у співпраці з письменником Пітером Брауном описують практичні стратегії, які допоможуть краще вчитися, довше пам’ятати вивчене, а головне — добре засвоїти тему, а не отримати ілюзію знання.
Бугайчук, Анастасія. Кіберсоціалізація. Життя в новій віртуальній реальності / Анастасія Бугайчук // Управління освітою. — 2020. — № 2. — С. 24-43. — Бібліогр.: с.35 (15 назв).
кіберсоціалізація, її переваги, ризики; кіберспільнота, 7 типів особистостей у кіберсоціумі, кіберадикція як залежність та її типи, інтернет-феномени (тролінг, кібербулінг, кіберхарасмент)
Вандербільт, Том. Початківці. Чому вчитися нового ніколи не пізно [Текст] / Том Вандербільт ; пер. з англ. А. Марховська. — Київ : Лабораторія, 2021. — 256 с.
ISBN 617-7965-66-3
Автор книжки вирішив на собі випробувати принцип lifelong learning («неперервне навчання впродовж усього життя»). Отож він з нуля вчився добре грати в шахи, співати, займатися серфінгом, малювати та жонглювати. І виявилося, що все це цілком можливо. Ідея провести такий експеримент у автора з’явилася, коли він поглянув на свою доньку, яка охоча до вивчення чогось нового, і замислився, чому з віком у більшості людей це бажання пропадає. Ця книжка — його власний пошук відповідей на це питання. І основна причина, як виявляється, полягає зовсім не в тому, що у нас поступово зникають здібності, — а в упередженні, звичці йти «накатаною доріжкою» та страху, що ми витратимо час на щось безперспективне. Про автораТом Вандербільт — журналіст, редактор видання Wired, автор статей про дизайн, технології, науку і культуру в таких виданнях як The London Review of Books, The Financial Times, The Wall Street Journal тощо.
Вилегжаніна, Тамара. Книги і бібліотеки у вихорі війни [Текст] / Тамара Вилегжаніна // Бібліотечна планета. — 2022. — № 2. — С. 4-5.
бібліотеки України в умовах російсько-української війни
Виноградова, Олена. Портрет до ювілею [Текст] / Олена Виноградова // Бібліотечна планета. — 2022. — № 1. — С. 40-41.
До 60-річчя від дня народження Георгія Анатолійовича Саприкіна, директора Державної бібліотеки України для юнацтва, кандидата педагогічних наук, доцента
Вовк, В. І. #Культура читання#Бібліотека#Успіх [Текст] : бібліогр. покажч. / В. І. Вовк ; ред. К. Тишкевич. — Київ : Державна бібліотека України для юнацтва, 2021. — 93 с.
Одним із основних методів виховання духовної культури особистості є її активне залучення до читання.
Видання містить відомості про друковані та електронні джерела інформації, які допоможуть дізнатися про різноманітні заходи та програми на підтримку читання та промоції книги.
Матеріал згруповано за тематичними розділами, а у межах розділів – в алфавітному порядку. Видання містить іменний покажчик та додатки, в яких подані посилання на інтернет-ресурси для популяризації книги та читання, найпопулярніші освітні інтернет-платформи в Україні та успішно реалізовані проєкти і грантові програми.
Видання адресовано працівникам бібліотек, студентам фахових навчальних закладів, організаторам дозвіллєвої діяльності, батькам і вчителям та всім, кого хвилює питання популяризації читання в Україні.
Вовк, Наталія Степанівна. Позиціонування бібліотеки у молодіжному інтернет-середовищі [Текст] / Вовк Наталія Степанівна, Жаворонко Софія Володимирівна // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. — 2021. — № 2. — С. 23-32. — Бібліогр. в кінці ст. (17 назв).
Використовуючи соціальні мережі як інструмент представлення у віртуальному просторі, бібліотечні установи оперативно інформують відвідувачів про актуальні бібліотечні новини, надають цілодобовий доступ до інформаційних ресурсів та здійснюють віддалене довідково-інформаційне обслуговування.
Гордієнко, Алла. Інформаційна безпека дітей – значима складова трансформації бібліотек для дітей, або Дитяча бібліотека – територія інформаційної безпеки [Текст] / Алла Гордієнко // Бібліотека у форматі Д°. — 2021. — № 1. — С. 2-4. — Бібліогр. в кінці ст. (8 назв).
інформаційна безпека дітей, Національна бібліотека України для дітей
Горпинченко, Вікторія. Поговорімо про інклюзивну школу [Текст] / Вікторія Горпинченко // Безпека життєдіяльності. — 2021. — № 9. — С. 9-10.
заклад освіти з інклюзивним навчанням, діти з особливими освітніми потребами
Горслі, Кевін. Пам’ять без обмежень. Потужні стратегії запам’ятовування [Текст] / К. Горслі ; пер. з англ. О. Кацанівська. — 2-е вид. — Київ : Наш формат, 2020. — 128 с.
ISBN 617-7730-07-0
ПРО ЩО КНИГА
Автор цієї книжки все дитинство та юність страждав на дислексію. Та вже за 10 років після закінчення школи побив світовий рекорд із запам’ятовування перших десяти тисяч цифр числа Пі. За допомогою пропонованих Горслі інструментів, стратегій та вправ із тренування пам’яті, ви не лише зможете працювати більш ефективно та креативно, а й піднімете рівень своєї ерудованості.
ДЛЯ КОГО КНИЖКА
Книжка для найширшого кола читачів, усіх, хто прагне до саморозвитку, для викладачів, батьків, студентів.
ЧОМУ ВАРТО КУПУВАТИ ЦЮ КНИГУ
У цій книжці Горслі пропонує власну методику тренування уваги та зосередженості, яка допоможе перетворити безлику інформацію на добре структуровані дані, які залишиться у вашій голові надовго.
ПРО АВТОРА
Кевін Горслі — професійний лектор міжнародного рівня, тренер з мотивації та креативного мислення та кількаразовий рекордсмен із запам’ятовування. Його роботи були відзначені The Oprah Magazine, Time, Forbes на численних телевізійних і радіо- шоу.
Долбенко, Т. О. Документні ресурси бібліотек [Текст] : навч. посіб. / Т. О. Долбенко, Ю. І. Горбань. — Київ : Ліра-К, 2018. — 348 с.
ISBN 617-7320-63-9
Навчальний посібник містить чотири розділи. До кожного з них входить три, чотири теми. Кожний розділ передбачає роботу в аудиторії та поза нею, включає тексти лекцій, семінарські, практичні заняття, самостійну роботу до кожної теми на закріплення вивченого матеріалу.
До навчального посібника увійшли теми рефератів і контрольних робіт, запитання до підсумкового контролю знань та термінологічний словник.
Навчальний посібник призначений для студентів вищих навчальних закладів, слухачів інститутів підвищення кваліфікації бібліотечних працівників та працівників бібліотечних установ.
Дьякова, Анастасія. Діти та батьки в інтернеті [Текст] : путівник для безпечної подорожі / Анастасія Дьякова, Аліна Касілова. — Харків : Юнісофт, 2021. — 256 с. — (Порадник підлітка).
ISBN 966-935-987-2
Як зробити час дитини в інтернеті безпечним? Коли реєструватися в соцмережах? Що таке кібербулінг? Як захиститися від злочинців у мережі?.. Поговоримо на сторінках цієї книги про різні ризики й можливості для дітей у сучасному онлайн-середовищі. Разом з нами досліджуватимуть це питання відомі психологи, поділяться досвідом успішні батьки. Сподіваємось, книга буде цікавою для всієї родини і допоможе знайти відповіді на багато важливих питань.
Захар, Ольга. Дистанційне навчання в закладі середньої освіти: виклики і рішення [Текст] / Ольга Захар, Тетяна Тихонова // Вересень. — 2020. — № 2-3(85-86). — С. 11-21. — Бібліогр. в кінці ст. (21 назва).
асинхронне навчання, дистанційна освіта, навчальні онлайн-ресурси, онлайн-навчання, платформа дистанційного навчання, синхронне навчання
Кірічук, Тетяна. Кібербулінг: що треба знати [Текст] / Тетяна Кірічук // Безпека життєдіяльності. — 2021. — № 4. — С. 12-13.
Коваленко, М. А. Неформальна освіта [Текст] : довідник-порадник для дорослих / М. А. Коваленко, О. Е. Ломоносова, Г. М. Швороб. — Херсон : Олді-Плюс, 2020. — 120 с.
ISBN 966-289-334-2
Цей довідник є порадником для тих, хто розуміє, що успішність у професійній діяльності – це відповідальність його компетенцій вимогам ринку праці, роботодавців; для тих, хто має мотив до безперервного навчання впродовж усього професійного життя, для кого навчання й пізнання стають стилем життя; для тих, хто бажає залишатися серед 5 % найбільш затребуваних фахівців у своїй організації, галузі. Це порадник й для організаторів неформальної освіти населення, для всіх, хто переймається питаннями успішної діяльності фахівців у економіці, що швидко змінюється й висуває для них нові високі вимоги.
Ковальчук, Н. Сучасні бібліотеки в онлайн та офлайн просторі [Текст] / Н. Ковальчук // Шк. світ. — 2019. — № 7 (807). — С. 34-37.
– виховання інформаційної культури
– бібліотеки та сучасні технології, бібліотечні веб-сайти, бібліобус
Козлова, Анна. Чим житимуть сьогоднішні школярі? [Текст] / Анна Козлова // Початкова освіта. — 2020. — № 17-18 (881-882). — С. 18-24. — Бібліогр. в кінці ст. (8 назв).
характеристики покоління Z, покоління Альфа
Козубай, Людмила. Урок online [Текст] : Платформи й сервіси для дистанційного навчання / Людмила Козубай // Трудове навчання. — 2021. — № 7-8 (163-164). — С. 10-13.
Корінна, Людмила. Школа становлення відповідального громадянина: цільові орієнтири та стратегічні підходи [Текст] / Людмила Корінна // Рідна школа. — 2021. — № 1-2. — С. 38-42.
всеукраїнський експеримент “Теоретико-методологічні засади моделювання розвитку авторських шкіл на базі загальноосвітніх навчальних закладів України” за темою: “Ліцей – авторська Школа становлення відповідального громадянина”
Купріянов, Олександр Володимирович. Основи дистанційного навчання [Текст] : навч. посіб. / Олександр Володимирович Купріянов. — Харків : Мадрид, 2020. — 91с. ISBN 617-7988-02-0
У навчальному посібнику розглянуто питання пов’язані з розробкою дистанційних курсів та проведенням навчання на платформі Moodle. Детально продемонстровано як організовувати дистанційний курс, розміщати в ньому інформаційні матеріали, налаштовувати контролюючи елементи, додавати користувачів на курс, проводити навчання. Посібник містить навчання, а також нормативну базу з атестації дистанційних курсів в УІПА.
Видання призначене студентам педагогічних ЗНО. Воно також безумовно буде корисним викладачам, що створюють і використовують дистанційні курси.
Курас, В. К. STEM-освіта: особливості навчання у ХХІ столітті [Текст] / В. К. Курас // Педагогічний пошук. — 2020. — № 4 (108). — С. 41-43. — Бібліогр. в кінці ст. (4 назви).
STEM-освіта це інтеграція природничих наук, технології, інженерії та математики, практичне використання учнями своїх знань
Литвин, Василь Володимирович.
Глибинне навчання [Текст] : навч. посіб. / Василь Володимирович Литвин, Роман Михайлович Пелещак, Вікторія Анатоліївна Висоцька. — Львів : Львівська політехніка, 2021. — 264с.
ISBN 966-941-664-3
Описано методи та алгоритми навчання комп’ютерних систем на основі досвіду та розуміння світу з погляду ієрархії понять, їхньої глибини. Основну увагу зосереджено на математичному обґрунтуванні методів та концепцій глибинного навчання. Навчальний посібник містить поглиблений практичний матеріал, що дає змогу студентам засвоїти методи глибинного навчання на рівні, достатньому для розгортання готових рішень. Висвітлено практичні аспекти глибинного навчання, істотні для будь-якої галузі. Розглянуті прототипи можна безпосередньо використовувати для створення нових застосунків глибинного навчання для студентів, які навчаються за спеціальністю 124 “Системний аналіз” та іншими спеціальностями галузі 12 “Інформаційні технології”, а також для спеціалістів, які працюють у сфері інтелектуального аналізу даних і машинного навчання, та планують застосовувати методи глибинного навчання для розв’язування складних бізнес-задач.
Маєвський, Євген. ІТ-енциклопедія для дітей [Текст] / Євген Маєвський. — Київ : Саміт-книга, 2020. — 264 с.
ISBN 966-986-186-3
Книжка допоможе з’ясувати основні поняття, пов’язані з комп’ютерами, та дізнатися, як розвивалася та наука і технологія, яка на сьогодні є однією з найпоширеніших і найуживаніших у світі. Вона надасть інформацію, необхідну, щоб розуміти, як влаштовані великі й малі комп’ютери і яким чином вони працюють, допомагаючи людям.
Мельник, І. З морських глибин добувають перлини, а з книжок – життєву мудрість: Формування морально-етичних норм поведінки учнів засобами дитячої літератури [Текст] / І. Мельник // Учитель початкової школи. — 2018. — № 5. — С. 14-16.
Морзе, Н. В. Створення сучасного електронного навчального курсу в системі MOODLE [Текст] : навч. посіб. / Н. В. Морзе, О. П. Буйницька, Л. О. Варченко-Троценко. — Кам‘янець-Подільський : ПП Буйницький О.А., 2017. — 232 с.
ISBN 617-608-064-0
У посібнику викладені основні шляхи забезпечення відкритості сучасної університетської освіти. Відкрите інформаційно-освітнє е-середовище, складовою якого є система електронного навчання, організована на платформі LMS MOODLE, сприяє наданню якісних освітніх послуг. Ключовими темами є створення сучасного електронного курсу, вимоги до його оцінювання, рекомендації щодо використання. Особлива увага звертається на організацію та проведення моніторингу якості освітнього процесу в університеті за допомогою розробленого модуля «Електронний деканат».
Рекомендовано студентам вищих навчальних закладів, викладачам (вчителям) за програмою підвищення кваліфікації «Змістовий модуль «ІКТ».
Мороз, Анна. Майбутня бібліотека очима сучасної молоді [Текст] / Анна Мороз // Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. — 2021. — № 2 (24). — С. 6-7.
результати обласного соціологічного дослідження “Молодь і бібліотека: потреби та очікування”, проведеного Миколаївською обласною бібліотекою для юнацтва у 2020 р., яке виявило ставлення молодих людей до трансформації бібліотек через розширення функцій та введення нетрадиційних послуг
Новіков, В. М. Дуальна освіта: інституціональні особливості реалізації в Україні [Текст] : кол. монографія / В. М. Новіков, Ю. О. Карягін, В. В. Черніченко. — Київ ; Варшава : Ін-т демографії та соціальних досліджень ім. М. В. Птухи НАН України, 2020. — 79 с.
ISBN 966-02-9072-3
Дуальна освіта повинна зайняти важливе місце в системі підготовки кадрів. У розвинутих країнах дуальне навчання застосовується переважно у високотехнологічних сегментах економіки. На демографічних та економіко-статистичних матеріалах обгрунтовано, що в Україні практика дуального навчання повинна розповсюджуватися в широкому сегменті економіки з метою створення економічних та інфраструктурних передумов відродження професійно-технічної освіти. Наведено засоби інституційного характеру розвитку дуальної освіти.
Прайс, Лія. Про що ми говоримо, коли говоримо про книжки [Текст] : Історія та майбутнє читання / Лія Прайс ; [пер. з англ. М. Лузіної]. — Київ : Yakaboo Publishing, 2020. — 224 с.
ISBN 617-7544-66-0
Прихід цифрової ери спричинив паніку в рядах книгофілів, які побоюються зникнення цілого пласту культури, що ледь чи не визначає людство як таке; йдеться про вміння читати і можливості це робити у найідеальніший спосіб. Але аура сакральності оточила так ціновані нами друковані предмети лише нещодавно. Їхня історія — це історія наступу модерності, в якій книжки завжди були авангардом, стверджує Лія Прайс у своєму проникливому дослідженні. А оплакуємо ми радше ілюзорний ідеал читацької зануреності, таку собі «золоту добу читання», якої, найімовірніше, насправді ніколи не існувало.
Фоменко, Юлія. Комп’ютери та безпека [Текст] / Юлія Фоменко. — Київ : Саміт-Книга, 2021. — 76 с.
ISBN 966-986-338-6
Оскільки комп’ютери повністю охоплюють майже всі сфери нашого життя, поняття інформаційної безпеки набуває неабиякої актуальності. У сучасному світі технологій користувачам необхідно знати про основні загрози інформаційній безпеці та методи захисту від них.
Шеве, Улаф. Суперстудент [Текст] : Як навчатися легко і з задоволенням, просто змінивши підхід / Улаф Шеве ; [пер. з англ. Б. Превіра]. — Київ : КМ-Букс, 2019. — 240 с.
Автор книги “Суперстудент” Улаф Шеве – знавець і викладач навчальних методик. Хоча у школі він був посереднім учнем, завдяки особливому підходу до навчання він згодом зміг виграти Фулбрайтівську стипендію; поїхавши за обміном в Каліфорнійський університет, став там відмінником, а пізніше закінчив з відзнакою Оксфорд. Улаф займається дослідження взаємозв’язку навчальних методів, мотивації, навичок, віри в себе й результатів навчання.
Чимало хто вважає, що не здатен учитися краще, бо високих результатів досягають тільки найрозумніші. У своїй книжці Улаф Шеве переконливо доводить, що це на так. Автор, який від самої молодшої школи не ловить зірок з неба, завдяки своєму унікальному підходу до навчання перетворився на суперстудента, який зміг вступити одразу в декілька найкращих університетів світу.
У своєму посібнику він розповідає про всі техніки, які застосовував з таким чудовим результатом: як читати і як запам’ятовувати, як складати усні й письмові іспити, як підвищити мотивацію і продуктивність, як покращити дисципліну й відповідальність, а головне – як знаходити в навчанні баланс, щоб отримувати від нього справжнє задоволення! Якщо ви хочете покращити свої оцінки й стати найкращим студентом, при цьому не жертвуючи свої оцінки й стати найкращим студентом, при цьому не жертвуючи своїм вільним часом, ця книжка саме для вас.
Шевченко, Оксана. Веб-технології на допомогу промоції читання [Текст] / Оксана Шевченко // Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. — 2020. — № 2(20). — С. 13-15.
досвід Дніпропетровської обласної універсальної наукової бібліотеки ім. Первоучителів слов’янських Кирила і Мефодія щодо використання нових інформаційних технологій в просуванні та популяризації читання
Шевчук, Альбіна. Про розвиток критичного мислення: як опанувати одну з найважливіших навичок майбутнього… [Текст] / Альбіна Шевчук // Колосок. — 2021. — № 6. — С. 10-15.
Критичне мислення – це система суджень, яку використовують для аналізу отриманої інформації та формування аргументованих висновків