Мова – інтелектуальний портрет народу

Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її.

О.Гончар

 

Міжнародний день рідної мови відзначають щороку 21 лютого, починаючи з 2000 року. Про «підтримку мовного та культурного різноманіття та багатомовності» було оголошено на 30-й сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО, що проходила 1999 року в Парижі.

Оскільки з 6000 розмовних мов світу близько половині загрожує зникнення, ЮНЕСКО прагне підтримувати мову як ознаку культурної приналежності людини. Окрім того, організація вважає, що вивчення іноземних мов та багатомовність є ключами до взаєморозуміння та взаємоповаги.

Свято не лише нагадує про культурне розмаїття і багатомовність світу, а й про право кожного розмовляти рідною мовою у своїй країні.

В Україні це свято відзначають з 2002 року, коли для зміцнення державотворчої функції української мови та сприяння вільному розвитку і використанню інших мов національних меншин України було видане розпорядження «Про відзначення Міжнародного дня рідної мови».

Українці виборювали своє право говорити українською понад 350 років. І сьогодні відстоювати його має кожен громадянин, адже, як відомо, без мови рідної й народу рідного нема.   Ми отримуємо рідну мову від матері в дитинстві. Вона формує нашу свідомість, просочує закладеною в ній культурою.

Мова є основною ознакою нації, бо формує національний менталітет, є живим свідком історії народу, зберігає його культурні здобутки, є визначальним чинником життя людини і суспільства.

 

 Про забезпечення функціонування української мови як державної : Закон України від 25 квіт. 2019 р. № 2704 // Офіційний вісник України. — 2019. — № 41. — С. 9-39.

 

 

 

 

 

Про схвалення Стратегії популяризації мови до 2030 року “Сильна мова – успішна держава” : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 лип. 2019 р. № 596-р // Офіційний вісник України. — 2019. — № 62. — С. 62-67.

 

 

 

 

20 найбільших новацій українського правопису 2019 року [Текст] // Універсум. — 2019. — № 7-8. — С. 51-53. — // Гетьман. – 2019. – №1-2 (84-85). – С. 36-39.

 

 

 

 

 

 Диктанти і творчі завдання. Українська мова. 5-9 кл [Текст] / [авт.-упоряд. О.С. Омелянчук]. — Харків : Торсінг ; Навчальна література, 2018. — 224 с. — (Майстерня вчителя).

 Анотація

Пропонований збірник диктантів укладений відповідно до чинної програми з української мови для учнів 5-9 класів. Диктанти можна використовувати як для самостійної роботи, так і для роботи на уроках. Видання стане у пригоді учителям, учням та їх дбайливим батькам.

 

 

Українська мова в осяжності тисячоліть : Тема номера // Бібліотечка “Дивослова”. — 2021. — № 1. — 56 с.

 Анотація

Праукраїнські праслова. Укр. мова і латинь та сербська мова. Праукр. народна поезія.Укр. словник VI ст. Панування старослов’янської мови. Укр. мова в Литовсько-Руському князівстві. Передумови формування нац. укр. мови. Зародження та утвердження сучасної укр. літ. мови (Котляревський, поетична мова Шевченка)

 

 

Українська мова [Текст] : інтегрований словник-довідник: початкова школа / [уклад. Т.К. Співак та ін.]. — Харків : Весна, 2020. — 464 с. — (Ілюстрований словник молодшого школяра).

 Анотація

Пропонований посібник складається з тлумачного, орфографічного, орфоепічного, етимологічного словників, а також словників синонімів, антонімів,омонімів, фразеологічного, застарілих слів, новітніх запозичень, новітніх професій, імен, труднощів української мови та словника «Велика і мала буква». Окрім цього, словник містить ще й довідникову частину, у якій зібрано увесь

теоретичний матеріал у схемах і таблицях, який вивчається учнями в початковій школі. Також посібник має інтегрований зв’язок з навчальними предметами народознавчого та мистецького циклів.

За допомогою словника дитина зможе навчитися не тільки доречно використовувати слова у мовленні та під час виконання творчих робіт, але й правильно їх писати, вимовляти, ознайомиться із походженням слів, зробить свою мову яскравою та дотепною.

Посібник розрахований на учнів, їхніх батьків та вчителів початкової школи. Може бути корисним під час підготовки дитини до школи.

 

 

 Український правопис [Текст] / [відп. за вип. І. В. Мазінг]. — Харків : Фоліо, 2020. — 586 с. — (Учись даром!).

Анотація

Сучасна українська мова — відкрита й динамічна. Якою має бути «правильна українська мова»? Яку мову ми передамо нащадкам? Ці й подібні питання, що десятиліттями не втрача­ють своєї актуальності, спонукають до періодичного оновлення, перегляду й доопрацювання правописного кодексу, граматики й словників. У новій редакції Українського правопису збережено підхід до мови як до знакової системи й суспільного явища з позицій історичної й етнографічної соборності української мови й української нації.

 

 

Авраменко, О.
Сто експрес-уроків української [Текст] : [посібник] / О. Авраменко. — Київ : Книголав, 2018. — 192 с.

Анотація

Автор посібника — відомий філолог-україніст, доцент Київського університету імені Бориса Грінченка. Серед його учнів — політики і представники шоу-бізнесу. Своєю метою вчений вважає популяризацію рідної мови, але без академічності та наукового пафосу.

У виданні у простій формі розповідається про неточності, які зустрічаються у побутовому та офіційному спілкуванні українською. Кожна помилка коротко пояснюється та ілюструється кумедними зображеннями, які знімають офіціоз і полегшують засвоєння матеріалу. Ціна на книгу «100 експрес-уроків української» коливається у середньому діапазоні й доступна більшості споживачів. Оскільки матеріал подається у ігровій формі, посібник підійде як дорослим, так і дітям.

Самовчитель з’явився у продажу нещодавно, але вже встиг стати бестселером. У відгуках про книгу «100 експрес-уроків української мови» користувачі відзначають простоту і доступність викладу, високу якість зображень і задоволення від нестандартного підходу до навчання.

 

 

Вершняк, О. П.
Як говорити, аби курей не смішити [Текст] : [посібник : словник наголосів, правопис, слововживання] / О. П. Вершняк. — Київ : АВДІ, 2020. — 108 с.

 Анотація

Цей посібник допоможе в легкій і цікавій формі запам’ятати близько 580 слів з проблемним наголосом, а також найуживаніші вирази та деякі правила. Ви будете вчити мову й відшліфовувати вимову із великим задоволенням. Для кола читачів, що не обмежується ні віком, ні посадою, ні рівнем знань, ні владою, але яких об’єднує бажання вдосконалити свою українську.

 

 

Габорак, В. І.
Мовленнєвий етикет українців : Цикл уроків розвитку мовлення. 10 клас / В. І. Габорак // Вивчаємо українську мову та літературу. — 2020. — № 16-18 (596-598). — С. 27-40. — Бібліогр. в кінці ст. (8 назв).

Анотація

Урок 1. Привітання та звертання українців. Урок 2. Етикет знайомства. Культура діалогу й телефонної розмови. Урок 3. Вдячність, вибачення. Мовний етикет у транспорті. Урок 4. Компліменти.

 

 

Державна бібліотека України для юнацтва
Без мови немає нації [Текст] : бібліогр. покажч. / Державна бібліотека України для юнацтва ; [уклад. В. Вовк ; відп. за вип. Г. Саприкін]. — Київ : ДБУ для юнацтва, 2019. — 83 с.

 Анотація

Мова – це голос народу, і доки цей голос звучатиме, доти житиме

народ. Мабуть, у світі немає мови з такою ж долею, як у нашої: протягом століть вона піддавалася тиску й знищенню, та, незважаючи на всі баталії, вижила

і стала державною у незалежній Україні.

Бібліографічний покажчик «Без мови немає нації» створений для того, щоб допомогти бажаючим підвищити рівень володіння українською мовою, набути навичок компетентного мовця й сформувати духовно багату мовну особистість. Мета видання – показати багатство української мови й сформувати почуття гордості за цей скарб, надбаний нашими предками.

Бібліографічний матеріал стане у пригоді передусім учням старших класів, студентам, аспірантам та викладачам української мови, бібліотечним працівникам та всім небайдужим до мовної теми.

Переважна більшість указаних джерел знаходиться у фондах Державної бібліотеки України для юнацтва.

 

 

Дзама, О.
Закон про мову: стисла історія мовного законодавства в Україні [Текст] / О. Дзама // Діловодство. — 2019. — № 9. — С. 6-10.

 Анотація

Застосування державної мови в нормативних актах та діловодстві

 

 

Дмитрах, О.
Мова – це нація, – це держава [Текст] / О. Дмитрах. — 4-е вид., допов. — Дрогобич : Коло, 2018. — 264 с.

 Анотація

У цій книзі показано становлення нації як найвищої природної форми об”єднання людей, її права та загрози існуванню української нації й держави, через утрату української мови.

Розглядається роль і значення мови в житті нації, в розбудові держави та формуванні переконань, світогляду, вчинків та конкретних дій людини.

На прикладах показано багатство, милозвучність та логічність української мови.

 

 

Зубков, М. Г.
Норми та культура української мови за оновленим правописом. Ділове мовлення [Текст] : Присвяч. 90-річчю ухвалення соборного (харківського) правопису / М. Г. Зубков. — 3-й доп. і змінений виданок. — Київ : Арій, 2020. — 608 с.

Анотація

Посібник осягає основи культури спілкування, види й жанри публічних виступів. У ньому подано головні правописні норми та правила, морфеміку й морфологію. Закцентовано увагу на особливостях уживання іменних і службових частин мови в офіційно-діловому стилі, а також на складних випадках перекладу науково-технічної, економічної та иншої термінології.

Довідник допоможе зорієнтуватися у стильовому розмаїтті сучасної літературної мови, оскільки подає та характеризує всі її стилі й підстилі. Зручні таблиці містять класифікування документів і ділення їх за признакою та назвою. Уміщено чималу кількість формулярів-взірців сучасних документів і їхніх складників із докладним описом. Система запитанків і завданків для самоконтролювання надасть змогу охочим повторити викладений матеріял.

Уперше в довіднику такого типу наведено низку посилок-виносок із пояснинами щодо призабутих, «зрепресованих», але природних для нашої мови термінних слів і словосполук, правила творення та вживання яких унормовує національний стандарт ДСТУ 3966:2009 й оновлений чинний правопис (2019).

Книжка буде надійним порадником для всіх поціновувачів українського слова.

 

 

Іванова, Л.
Мовна проблема як головний вимір етнополітичної свідомості українства [Текст] / Л. Іванова // Наука і суспільство. — 2019. — № 3/4. — С. 2-7. — Бібліогр. в кінці ст. (23 назви). Закінч., поч. у № 11-12, 2018.

 

 

 

 

Кириченко, Наталія.
Мовні стандарти для ділової бесіди : Етикетні формули в спілкуванні / Наталія Кириченко // Шкільний світ. — 2020. — № 19-20 (843-844). — С. 5-11. — Бібліогр.: с. 7 (3 назви).

 Анотація

мовні кліше, ділове спілкування, мовні стандарти для ділової бесіди

 

 

Клименко, Н.
Українська легко! [Текст] / Н. Клименко ; дизайн обкл. й іл. П. Мельника-Крисаченка. — 2-е вид. — Харків : Кн. клуб “Клуб сімейн. дозвілля”, 2019. — 283 с.

Анотація

Українська без суржику, русизмів і кальок за допомогою інфографіки! Видання з наочними ілюстраціями та стислими правилами, прикладами вживання і корисними статтями.

 

 

Коваль, Н.
Міжнародний день рідної мови [Текст] / Н. Коваль // Укр. мова та літ. — 2019. — № 1 (905). — С. 21-27. — Бібліогр. в кінці ст. (11 назв).

Анотація

21 лютого (святкують, починаючи з 2000 р.)

ТОП-35 укр. скоромовок. Вірші про мову.

 

 

Косенко, Ю. Г.
Читаємо та розмовляємо українською мовою [Текст] : навч. посіб. / Ю. Г. Косенко. — Суми : Університетська книга, 2019. — 69 с.

 Анотація

У посібнику зібрано понад сімдесят невеликих за обсягом текстів із завданнями, спрямованими на закріплення граматичних форм, розвиток мовних навичок і збільшення обсягу активної лексики іноземних студентів. У процесі опрацювання діалогів і розмовних тем створюються умови для розвитку вмінь діалогічного та монологічного мовлення. Лексичний матеріал відібраний з урахуванням комунікативних потреб студентів-іноземців.

 

 

Кубайчук, В.
Хронологія мовних подій в Україні: зовнішня історія української мова ІХ-ХХ ст [Текст] / В. Кубайчук. — Вид. 2-е, випр. й допов. — Київ : КІС, 2020. — 192 с.

Анотація

У книжці стисло відбито культурні, освітні, політичні, мистецькі події, що так чи так вплинули на розвиток та побутування української мови й складають кістяк її зовнішньої історії. Висвітлено найголовніші ключові події, згадано найвизначніші постаті, найважливіші освітні заклади, наукові інституції, видавництва, культурні осередки, періодичні видання. Інформацію супроводжують посилання на джерела, що дає змогу користуватися книжкою як бібліографічним довідником. У додатках подано перелік словників, виданих в Україні протягом 1917–1948 років, та документи, які свідчать про специфічну діяльність офіційних мовознавчих та освітніх інституцій на початку 30-х років, ХХ ст. що великою мірою визначила мовну, зокрема лексикографічну й термінознавчу, стратегію в Україні на весь наступний період. Книжку призначено широкому загалові читачів.

 

 

Масенко, Лариса.
Мовна ситуація України з погляду соціолінгвістів / Лариса Масенко // Дивослово. — 2020. — № 10. — С. 24-26.

 Анотація

Аналіз мовної ситуації в Україні, розкрито білінгвальну специфіку українського мовного простору, наведено дані соціологічних досліджень, що пояснюють суть мовних процесів у сучасних реаліях

 

 

Масенко, Л. Т.
Мовна політика України у 2017-2019 роках [Текст] / Л. Т. Масенко // Українська мова. — 2019. — № 3(71). — С. 40-51. — Бібліогр. в кінці ст. (23 назви).

Анотація

– мовна політика, мовне законодавство, державна мова, російська мова, мови національних меншин.

 

 

Ременяк, Софія.
Варваризми в сучасній українській мові / Софія Ременяк, Анжеліка Кулик // Вісник науково-методичних досліджень Вінницького гуманітарно-педагогічного коледжу. — 2020. — Вип. 2 (34). — С. 127-133. — Бібліогр. в кінці ст. (13 назв).

 

 

 

 

Синьоок, Т.
Двісті усвідомлених слів: пригода під маскою квест- підручника [Текст] / [Т. Синьоок, І. Хлистік]. — Київ : Арт Економі, 2019. — 152 с. — Авт. вказані над вих. дан.

 Анотація

Одного дня двоє дівчат-викладачок вирішили створити посібник для учнів, що позіхають від самої фрази «власне висловлення». Так відбувається переважно тому, що «творити» з примусу нудно, а вимоги здаються заскладними. Цей підручник з’явився, щоби переконати: твір — найцікавіша частина іспиту, і кожен абітурієнт може навчитися виконувати її майстерно. А щоб не знудитися під час підготовки, правила, коментарі й завдання подано в ігровому форматі. Підручник-квест стане у пригоді не лише абітурієнтам, а й вчителям, репетиторам і всім, кого цікавлять нові підходи у навчанні.

 

 

Сиротич, Н.
Культура мовлення потребує оновлення [Текст] / Н. Сиротич. — Львів : Свічадо, 2019. — 48 с.

 Анотація

Навчальне видання, що допоможе легко запам’ятати правильні форми слів і складні випадки наголошення. Дотепні,образні, яскраві вірші й комікси сприятимуть легшому запам’ятовуванню мовних норм.

Отож вивчати українську мову тепер — весело й невимушено!

Навчальне видання призначене для усіх, хто зацікавлений у вивченні української мови.

 

 

Стишов, О.
 Молодіжні жаргонізми в українській мові кінця ХХ – початку ХХІ століття [Текст] / О. Стишов, І. Ярова // Укр. мова і літ. в шк. України. — 2018. — № 10. — С. 3-7. — Бібліогр. в кінці ст. (7 назв).

 

 

 

 

Стишов, О. А.
Суспільство й мова: оновлення українського політичного лексикону / О. А. Стишов // Вивчаємо українську мову та літературу. — 2020. — № 13-15 (593-595). — С. 69-74. — Бібліогр. в кінці ст. (3 назви).

 

 

 

 

 

Терлак, З.
Українська мова для початківців [Текст] / З. Терлак, О. Сербенська. — Вид. 3-є, випр. й допов. — Львів : Апріорі, 2019. — 268 с.

 Анотація

У збірнику подано вправи і завдання, які допоможуть краще вивчити синтаксис української мови і засвоїти особливості пунктуації. Матеріал згруповано так, що його можна опрацьовувати як під керівництвом учителя, так і самостійно – для закріплення набутих знань і вироблення практичних навичок синтаксичного і пунктуаційного аналізу. Для учнів середніх шкіл, гуманітарних гімназій, ліцеїв, коледжів, а також для вступників до вищих навчальних закладів.

 

 

Цар, І. М.
Мовна адаптація молодих переселенців із Донбасу та Криму в білінгвальному середовищі / І. М. Цар // Українська мова. — 2020. — № 1 (73). — С. 113-128. — Бібліогр. в кінці ст. (19 назв).

 

 

 

 

 

Ющук, І.
Милозвучність української мови [Текст] / І. Ющук // Дивослово. — 2018. — № 10. — С. 43-46.

 

 

 

 

 

Ющук, І.
Оновлений правопис [Текст] / І. Ющук // Дивослово. — 2020. — № 1. — С. 27-30.

Анотація

Зміни, що запропоновані в правописі 2019 р.

 

 

 

Ющук, Іван.
Мова в обороні нації / Іван Ющук // Буковинський журнал. — 2019. — № 4 (114). — С. 4-9.

 

 

 

 

 

Ющук, Іван Пилипович.
Логічна впорядкованість української мови : тема номера / Іван Пилипович Ющук // Бібліотечка “Дивослова”. — 2020. — № 5-6. — С. 2-72.

 Анотація

Ющук Іван Пилипович – кандидат філологічних наук, професор, член Національної спілки письменників України, лауреат премії ім. Бориса Грінченка – автор підручників та посібників з вивчення української мови.

 

 

Ющук, Іван Пилипович.
Мова – найбільший скарб [Текст] : статті / І. П. Ющук. — Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2020. — 360 с.

Анотація

У статтях збірника йдеться про походження й історичний розвиток української мови, висвітлюються питання про її структуру, логіку й закономірності побудови, про зв’язок мови з мисленням, про роль письменників, зокрема Тараса Шевченка, в її збагаченні й утвердженні. Дано деякі рекомендації щодо вивчення рідної мови в школі. Через етимологію знакомитих для українців назв та імен розкрито її заглибленість у давнину.

 

 

Ющук, Іван Пилипович.
Я вивчу українську мову. Я выучу украинский язык [Текст] : [навч. посіб.] / І. П. Ющук. — Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2019. — 320 с.

 Анотація

Посібник містить відомості та практичні завдання з фонетики, лексики, словотвору, морфології, правопису, синтаксису і стилістики української мови, а також загальні відомості з української літератури.

Мовні явища української мови розглядаються в ньому в зіставленні з відповідними мовними явищами російської мови, постійно вказується на їхні подібності та розбіжності між ними, причому враховується також частота вживання їх у кожній з мов.

Вивчати українську мову пропонується на коротких закінчених текстах українських авторів, на прислів’ях та приказках, на афоризмах, і тут часто до них додаються перекази їх російською мовою з тим, щоб перекласти їх зворотно на українську, використовуючи щойно засвоєні мовні засоби. До таких вправ наприкінці посібника додано відповідні переклади для зіставлення й самоперевірки. Кожний такий текст споряджено коротким українсько-російським словничком.

До всіх вправ подано або ключі, або наприкінці посібника відповіді, чим усувається можливість закріплення небажаних помилок у пам’яті того, хто вивчає українську мову.

У майже всіх словах поставлено наголоси.

Водночас із засвоєнням мови людина поступово ознайомлюється також з українським літературним процесом, починаючи від «Повісті врем’яних літ» і кінчаючи поезією Василя Стуса. Тут подано короткі відомості про літературні явища і всіх чільних українських письменників та їхні твори або уривки з них. Широко подано також зразки української народної творчості.

Виклад теоретичного матеріалу поступово з російської мови переходить на українську.

Посібник розрахований на тих, хто володіє російською мовою, ознайомлений з російськими мовознавчими термінами в межах середньої школи і самостійно або на курсах вивчає українську мову чи поглиблює свої знання з неї.

 

 

Ющук, І. П.
Практичний довідник з українського правопису [Текст] / І. П. Ющук. — 2-е вид., доопрац. — Київ : Освіта, 2020. — 128 с.

Анотація

У довіднику враховано всі зміни й доповнення, передбачені Українським правописом 2019 року. Правила викладено лаконічно й дохідливо, проілюстровано прикладами. Систематизація матеріалу забезпечує зручність у користуванні. Довідник стане в пригоді вчителям, викладачам, учням, абітурієнтам, студентам, авторам, працівникам редакцій, усім, хто дбає про свою грамотність.