Медіаграмотність

Хочете навчитися ефективним методам пошуку інформації та стратегіям, які допоможуть вам знайти відповідні інформаційні ресурси для ваших проектів чи завдань?

 

Ігри

Вижити в Інтернеті – місія (не)здійсненна

 

У сучасному світі лайків і репостів ти починаєш свій день з соціальних мереж й Інтернету. Але чи кожен розуміє політики платформ і сайтів?

  • Обери свого персонажа: користувач, блогер або журналістка.
  • Дай відповіді на 10 питань і дізнайся, чи зможеш ти вижити в Інтернеті, нічого не порушивши.
  • Пошир результат у Фейсбуці та порадь гру друзям.

Кожна твоя дія впливатиме на чотири показники: фінансовий стан (уникай штрафів!), популярність (репости, підписки, лайки!), законність (поліція уже виїжджає!), приватність (для пересічних користувачів) або впливовість (для блогерів та журналістів).

Для кожного героя своя гра, свої перешкоди і свої правильні відповіді! Без ставок на спорт, реєстрації та смс. Лише про нудні закони в інтерактивному форматі. Будь обережним – заблокований акаунт потребує особливих навичок для розблокування

Місія (не)здійсненна – вижити в Інтернеті і нічого не порушити!

Розробники: Центр демократії та верховенства права за підтримки USAID та Internews.

МЕДІАДРАЙВЕР

«МедіаДрайвер» — це мультимедійний онлайн-посібник. Він містить не лише текстову інформацію про різні типи медіа, але й чимало інфографіки, відео та навіть мультики. Також присутній ігровий елемент у вигляді тестів, проходження яких дозволяє отримати «Посвідчення медіадрайвера» — водія, який добре орієнтується у складних лабіринтах світу медіа.

«МедіаДрайвер» — це про світ медіа, про те, як він розвивався, яким він є сьогодні, що його чекає в майбутньому. А також про те, по-перше, як навчитися використовувати його можливості в повсякденному житті та у роботі, по-друге, як навчитися критично сприймати все, що пропонують медіа.

Розробники: ГО «Детектор медіа» за підтримки Міністерства закордонних справ Республіки Чехія.

Пригоди Літератуса

Медіаосвітня гра, її головний герой — юний принц Літератус. Гра складається із 10 рівнів. Герой проходить 10 світів в пошуках своєї коханої Верітас, викраденої Маніпулісом. Йому доводиться оцінити достовірність і правдивість інформації, яка йому трапляється, перевірити та знайти правду. Допоможіть Літератусу пройти його шлях: читайте оповідання і знаходьте предмети. Наприкінці гри дізнаєшся, чи  компетентний ти медіаспоживач?!

Розробники: Центр медіаініціатив (Вірменія) , адаптація українською — Академія української преси

Маніпулятор

У цій грі за 40-50 ходів ви побачите, до яких маніпуляцій вдаються не надто сумлінні журналісти, щоб збільшити аудиторію. З кожним кроком ви відкриватимете новий трюк: оформити видання на бабцю, засипати «зрадою», репостити дописи з соцмереж, підписувати героїв як «Вася П.», «Катерина І.», видавати пересічних громадян за експертів, вигадувати фейки, додавати в заголовки якнайбільше емоцій. Кожен із цих ходів приносить певну кількість балів. На екрані відображається кількість читачів, залежно від того, наскільки вдалим виявився хід.

Розробники: Тексти та Інститут масової інформації

Медіазнайко

це перша навчальна гра з медіаосвіти в Україні, її мета – допомогти якомога більше дізнатися про інформаційне/медійне поле. Гра – частина курсу з медіаграмотності, розробленого спеціально для загальноосвітніх шкіл.

Суть гри полягає у тому, що потрібно пройти 9 рівнів/етапів, надати відповідь на запитання, стати журналістом, створити телепрограму, сайт і газету, дізнаючись при цьому як працюють медіа і як вони впливають на тебе – споживача інформації.

Гра розповідає, що таке новини, як розвивався медіа-простір, як розпізнати фейковий новину і що це таке, для чого використовують пропаганду сучасні ЗМІ, як в Україні законодавчо регулюється діяльність засобів масової інформації, в чому полягає кодекс професійної етики журналіста і багато іншого.

Розробники: Центр медіаініціатив (Вірменія) за фінансової підтримки Всесвітнього банку в рамках програми «Альтернативні ресурси для медіа» в партнерстві з Інтерньюзом (США) і за фінансової підтримки USAID.

Адаптація українською: Академія Української преси за підтримки Програми «Бібліоміст»

 

Он-лайн курси

Курс із мережевого етикету й безпеки  

розроблено компанією Google у співпраці з Міністерством освіти і науки України.

Курс містить текстові матеріали, відеоролики та завдання, які допомагають інтегрувати вивчення мережевого етикету та правил безпеки в навчальну програму. Він складається з п’яти аудіовізуальних модулів із короткими тестами наприкінці кожного модуля:

  • Навчання правил безпеки й конфіденційності в Інтернеті.
  • Безпека користування мобільними пристроями.
  • Правила безпечного пошуку інформації.
  • Самозахист від фішингу та шахрайства.
  • Турбота про свою репутацію в мережі.

Фактчек: довіряй-перевіряй

Проект VoxCheck та EdEra створили онлайн-курс «Фактчек: Довіряй-перевіряй» саме для тих, хто хоче споживати тільки правдиву інформацію і не потрапляти у пастку фейків та міфів. Разом з експертами з медіа та економіки ми розкажемо про:

  • головні ознаки фейків
  • як нашвидкоруч перевірити сумнівну інформацію
  • які існують джерела даних та як ними користуватися
  • як за 5 хвилин перевірити відео або фото
  • як створюються новини
  • як контролювати слова політиків
  • та інше!

Цифрова безпека та комунікація в онлайні 

В курсі два напрями: спілкування в онлайні та цифрова безпека, аби ви могли навчитися ефективно комунікувати і водночас не ризикувати особистими даними.

Верифікація в Інтернеті

курс допоможе вам самостійно розпізнавати фейки та неправдиву інформацію в Інтернеті.

Курс з медіаграмотності для батьків

Вміння орієнтуватися в інфопросторі стало однією з нагальних потреб сучасного суспільства. А вміння орієнтуватися в величезних обсягах інформації, левова частка котрої фейки та маніпуляції – одна із головних компетенцій майбутнього. Ми повинні навчитися цьому самі та навчити своїх дітей. Це основа їхнього здорового та гармонійного існування у світі.
Зараз з’явилося багато курсів з критичного мислення та медіаграмотності для освітян, психологів, медійників, але дуже мало для батьків. А саме грамотність батьків у цих питаннях має стати ключовим рушієм для змін у суспільстві.

Курс медіа та інформаційної грамотності та міжкультурного діалогу (MILID) в рамках університету ЮНЕСКО та Атабаска

Медіа та інформаційна грамотність та міжкультурний діалог (MILID) – це основа для розширення доступу до інформації та знань, свободи вираження поглядів, гендерної рівності та високого рівня освіти в міжкультурних рамках. Він описує вміння та навички, необхідні для розуміння функцій засобів масової інформації та інших постачальників інформації в суспільстві в різних медіаформатах, включаючи Інтернет. Це заохочує цінність прийняття та обміну різноманітними культурними та релігійними позиціями. Курс робить це для того, щоб дати можливість людям обмінюватися знаннями та досвідом, вчитися один у одного та знаходити, оцінювати та виробляти інформацію та медіа-контент самостійно. Іншими словами, MILID охоплює компетенції, які є життєво важливими для того, щоб люди могли ефективно займатися всіма аспектами розвитку.

Курс є відкритим для всіх, хто бажає ввійти. В курсі 10 розділів, що стосуються таких понять, як

  • медіа та інформаційна грамотність,
  • міжкультурний діалог,
  • свобода вираження поглядів,
  • численні ролі засобів масової інформації та реклами у сучасному житті,
  • гендерне представництво та стереотипність у ЗМІ ,
  • виклики та можливості для молоді
  • шляхи взаємодії з новими технологіями соціальних змін.

Якщо ви бажаєте отримати сертифікат на проходження цього курсу, вам потрібно досягти загальної оцінки принаймні 65%.

5 кроків. Як розпізнати фейк.

Національна освітня платформа з цифрової грамотності «Дія: Цифрова освіта»

На Національній онлайн-платформі з цифрової грамотності українці зможуть безкоштовно пройти три онлайн-курси: базовий курс із цифрової грамотності, цифрова грамотність для вчителів і курс для батьків «Онлайн-безпека для дітей». Згодом на онлайн-платформі з’являться просунуті курси для різних спеціалізацій, курси для світчерів, lifestyle-курси, курси нових цифрових професій.

Курси розроблені студією онлайн-освіти EdEra за підтримки компаній Google, Microsoft, Академія ДТЕК, ПРООН UNDP, EGAP, CISCO, Освіторія та Global Teacher Prize.

Навчання на курсах буде в ексклюзивному форматі — освітній серіал. Замість рівнів будуть сезони, а замість уроків — освітні серії за участю експертів і селебріті.

Медіаграмотність у часи пандемії

Пандемія COVID-19 дає світові багато уроків. Зокрема демонструє, якою у буквальному сенсі небезпечною для життя може бути дезінформація і як швидко вона поширюється. Інформаційні гіганти, такі як фейсбук, об’єднуються із фактчекерами, щоб дати відсіч фейкам і неперевіреній інформації. Проте не менш важлива особиста інформаційна гігієна, а саме вміння самостійно аналізувати отриману інформацію. Під час курсу ви дізнаєтеся, як відрізняти фейки від фактів, які існують ресурси для перевірки візуального контенту, які слова в новинному повідомленні мають насторожити та як не потрапити на гачок маніпуляторів.

Про кібербулінг для підлітків

Ви дізнаєтесь, як виглядає кібербулінг, які причини та потенційні наслідки кібербулінгу, як припинити кібербулінг і що робити, якщо хтось із друзів став жертвою кібербулінгу. Участь в освітньому серіалі взяли українська суперстар NK | Настя Каменських і співачка, акторка та ютуб-влогерка Анна Трінчер.

Вступ: діджитал-маркетинг для школярів та студентів

У цьому оглядовому серіалі ви дізнаєтесь, як користуватися сучасними інструментами digital-маркетингу для старту власного бізнесу. На прикладі проєкту двох стартаперів — Андрія та Маргарити — ви побачите, для чого потрібно описувати цільову аудиторію, як створювати свій перший сайт без коду, налаштуєте систему отримання заявок, запустите 2 рекламні кампанії в Instagram та Google, а також навчитесь аналізувати отримані результати.

Як стати YouTube-блогером

YouTube — це найбільший відеохостинг у світі, який нараховує 2 млрд користувачів по всій планеті, а в Україні займає друге місце серед усіх сайтів за відвідуваністю. Освітній серіал розповість, де шукати ідеї для власних відео, критерії вдалого відео, авторське право, оформлення YouTube-каналу, оптимізацію відео, аналіз конкурентів, монетизацію каналу. Своєю експертизою, успішним досвідом створення та поширення контенту в YouTube, поділяться власник агенції SHATYRKO AGENCY Андрій Шатирко, а також тренер Цитрус Академії Євгеній Федяй.

Клуб Не Анонімних Блогерів

Участь у серіалі взяли: Вова Остапчук, Джеррі Хейл, Андрій Трушковський, Діана Глостер, Слава Дьомін, Ліза Василенко, Раміна Есхакзай. Освітній серіал охоплює теми: які інструменти є для пошуку ідеї та тем для YouTube-каналу, як правильно працювати з контентом, як поетапно створюється сценарій для відео, як зробити, щоб картинка не тряслась, яка техніка є важливою, монтаж, візуальні ефекти, як гратися зі звуком, як розробити свій фірмовий стиль YouTube-каналу, які чинники ранжування відео та як просувати відео.

TikTok / Instagram / Facebook: як залишатись в тренді в 2020

В цьому серіалі ви дізнаєтесь, що таке TikTok, Instagram і Facebook. Розберетесь для чого вони потрібні, як з ними працювати та яку соціальну мережу обрати для себе, як без професійних навичок створювати якісні фото та відео, чому ТікТок змусив танцювати весь світ, що таке таргетована реклама, як вона допоможе дізнатись про вас, як за допомогою лише смартфону заробляти гроші, як соціальні мережі змінили правила бізнесу, що про це скажуть лідери українського ринку

Інформаційні видання

«Обачність. Пильність. Захист. Ввічливість. Сміливість»,

навчальний посібник із цифрового громадянства й безпеки,   розроблений Google у співпраці з Альянсом із захисту користувачів в Інтернеті.

Цей посібник містить матеріали та методики, необхідні для викладання основ безпеки в Інтернеті. Плани уроків призначені для учнів початкової школи та зосереджені на ключових принципах мережевого етикету й безпеки. Вони допоможуть учителям виховати в дітях обережність і відповідальність під час роботи в Інтернеті.
Посібник охоплює п’ять засадничих тем:

    • Діліться з обачністю (обачність в Інтернеті)
    • Не піддавайтеся обману (пильність в Інтернеті)
    • Бережіть свої таємниці (захист в Інтернеті)
    • Круто бути доброзичливим! (доброзичливість в Інтернеті)
    • Сумніваєтеся? Спитайте! (сміливість в Інтернеті)

Практична медіаграмотність для бібліотек

Цільова аудиторія видання – бібліотекарі, які опікуються впровадженням медіаосвіти та медіаграмотності.  Розробки занять та вправ можуть бути використані під час бібліотечних медіауроків, занять медіаклубів, гуртків юних  журналістів тощо.
Серед авторів видання – Ірина Срібна, завідувач Інтернет-центру Херсонської обласної бібліотеки ім. Дніпрової Чайки. Вона пропонує створити максимально реалістичну подію – «Вибори до парламенту Фентезі»  та занурить учасників у виборчу кампанію і безпосередньо у виборчий процес. Літературна основа гри-імітації – твори Дж.Р.Р.Толкіна «Гобіт» і «Володар перснів».
Мета гри – розвивати в її учасників уміння працювати в групі, навички критичного мислення, аналізу інформації, уміння розпізнавати фейки, джинсу, пропаганду,  дезінформацію та маніпуляції в медіа.

Відеододатки та робочий варіант презентації до медіагри “Вибори до парламенту Фентезі” можна знайти на Google-диску за посиланням:
http://bit.ly/35RYOG6

Практична медіаграмотність для бібліотек / Власюк О.В, Потапова В.І., Срібна І. ; за ред. Волошенюк О. В., Іванова В.Ф. — Київ : АУП,  ЦВП, 2019. —  61 с.

Перший навчальний посібник з медіаграмотності в Казахстані

 

Видання Бібліотеки