Підготувала:
Наталія Паянок, провідна бібліотекарка
науково-методичного відділу ДБУ для юнацтва
Науково-методичний відділ Державної бібліотеки України для юнацтва провів онлайн-опитування до Міжнародного дня студентів (17 листопада), що мало на меті визначити рівень задоволеності сучасної молоді щодо студіювання в закладах освіти.
В опитуванні взяли участь юнаки, дівчата і молоді люди, з них 68,9 % жіночої та 31,1 % чоловічої статі.
За віком: 14-19 років – 7,6 %, 20-25 років – 27 %, 26-35 років – 55,4 %.
За територіальною приналежністю – це бібліотеки для юнацтва/молоді Вінницької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Миколаївської, Одеської, Рівненської, Черкаської областей та місто Київ.
Згідно з анкетними даними, на момент опитування респонденти мають: повну вищу освіту – 37 % респондентів; базову вищу освіту – 14 %; неповну вищу освіту – 19 %; фахову передвищу освіту – 10 %; професійно-технічну освіту – 16 %; базову загальну середню освіту – 5 %.
Відповідно до результатів онлайн-опитування, більшість молоді (61 %) знає про подію, котра вплинула на відзначення Міжнародного дня студентів. А саме, у повоєнному 1946 році свято було започатковано під час Всесвітнього конгресу студентів, що проходив у Празі, в пам’ять про чеських студентів-патріотів, розстріляних гітлерівцями 17 листопада 1939 року. Зокрема, під час мирної демонстрації одного зі чеських студентів було важко поранено поліцією. Отримані ушкодження були несумісні із життям і студент помер. Його смерть викликала ряд протестів невдоволених студентів, що привернули увагу окупаційної влади, яка розв’язала питання на власний розсуд – закрити всі виші Чехії на три роки.
Згідно з опитуванням, для молоді заклад освіти, насамперед – це: сприятливе середовище для навчання, спілкування, професійного зростання (83,8 %), люди, які вірять у молодь (12,2 %), викладачі, які поважають студентів (14,9 %).
Освіта – інструмент, який дозволяє молоді розкрити свій потенціал. Відповідно до підсумків онлайн-опитування молодь переважно дає високу оцінку освітнього процесу у навчальних закладах, зокрема рівень задоволеності параметрами освітнього процесу респондентами виглядає наступним чином:
Згідно з даними анкетування, молодь цінує у викладачах: професійну компетентність – 25,4 %, справедливість – 16,3 %, сучасність – 15 % та взаєморозуміння – 15 %.
Відповідно до опитування, проблеми, що виникають під час навчання молодь переважно вирішує самостійно (36 %); за допомогою куратора групи (26 %), з допомогою одногрупників (22 %) та батьків (16 %).
Згідно з відповідями респондентів, найактуальніші проблеми, котрі виникають у студентів – відсутність сучасної професійної, галузевої літератури; брак часу на освоєння матеріалу; недостатньо коштів для навчання; не справедливе оцінювання; неможливість працевлаштування. Також молодь зазначає труднощі, пов’язані з війною в країні, а саме дистанційне навчання, психологічне напруження та нездатність навчатися через переживання.
Відповідно для того, аби ефективно навчатися та долати перепони, котрі заважають студентам здобувати професійні знання та практичні навички, молодь має відновлювати себе. За даними опитування молодь отримує позитивні емоції від: спілкування з друзями (32 %), подорожей (25 %), читання книг (19 %), спорту (15 %); відвідування кінотеатру (8 %).
Згідно з результатами опитування, наразі молодь найбільше цікавить: успішне закінчення навчання, отримання диплому, влаштування на достойно оплачувану роботу, саморозвиток. Попри це, найголовніше для молоді – перемога та закінчення війни.
На питання “Чим запам’ятаються студентські роки?” респонденти відмітили, що студентський період в їхньому житті – це друзі, веселощі, жарти, надія щодо нових здобутків та перемоги, знайомство/спілкування з цікавими людьми, спорт, подорожі.
Наостанок, молодь зазначила рекомендації щодо покращення освіти у навчальних закладах: подолання корупції на усіх рівнях освіти; осучаснення ресурсів студіювання; педагоги – практичні спеціалісти у галузі, котру викладають; створення комфортної психологічної атмосфери для студентів в освітньому закладі, пріоритетність профільних предметів, використання сучасних моделей навчання.
Отже, результати онлайн-опитування свідчать, що рівень задоволеності респондентів щодо студіювання в закладах освіти доволі високий. Проте, молодь вважає, що профільну літературу в освітніх закладах необхідно осучаснювати, впроваджувати нові методики викладання/навчання, а головне – в педагогах бачити сучасних фахівців, котрі мають успішний професійний досвід.