18/01

Інноваційний потенціал та промоція видавничої продукції бібліотек України для юнацтва, молоді

Катерина Тишкевич,
завідувачка науково-методичного відділу
Державної бібліотеки України для юнацтва

Державна бібліотека України для юнацтва здійснює підготовку методико-бібліографічних видань «Видавнича діяльність обласних бібліотек України
для юнацтва, молоді».

Необхідно відзначити значне зростання кількості видань, які надійшли до Державної бібліотеки України для юнацтва (ДБУЮ). Цей тенденційний ряд,
перш за все, пояснюється деякими чинниками, серед яких особливо варто відзначити:

  • зміни у запитах користувачів та фахівців бібліотек, тобто надані видання відображають реальні потреби та інтереси читачів, що є певним потенціалом бібліотечних фахівців, які працюють над розширенням активного репертуару видавничої продукції;
  • плановість та систематичність підготовки видань, зокрема, удосконалення процесу підготовки та видання літературних та інформаційних матеріалів привело до підвищення кількості видань; крім того, системний підхід до цієї справи дозволяє більш ефективно використовувати ресурси та забезпечити постійний потік нової продукції;
  • змістовність, актуальність та інформаційна цінність, зокрема, зосередження на якості та актуальності видань; зростання їх популярності серед читачів і фахівців та цілеспрямований підбір матеріалів із врахуванням сучасних потреб користувачів бібліотек для юнацтва, молоді;
  • поліпшення поліграфічної бази, зокрема, оновлення та вдосконалення поліграфічної техніки та інфраструктури бібліотек для юнацтва, молоді сприяють високій якості видавничої продукції, що має позитивний вплив на сприйняття видань користувачами.

Підготовлена видавнича продукція свідчить про високий професіоналізм і відданість щодо підтримки культурного та освітнього розвитку молоді, а також про постійний розвиток та адаптацію бібліотек для юнацтва, молоді до вимог сучасності.

Фахівці бібліотек України для юнацтва, молоді звертаються до різних типів видань, що мають тематичну, жанрову та видову різноманітність.

Зазначимо, що збільшилася кількість видань на допомогу навчально-освітньому процесові. Серед них слід виокремити такі інформаційно-бібліографічні видання, зокрема, «Іван Сірко – людина-легенда», «”Прекрасне існує вічно, воно не виникає, не зникає, не збільшується, не меншає…”: мистецтво театру та кіно» (ДБУЮ, 2022); «Вища освіта в Німеччині», «Вища освіта в Польщі» (Вінниця, 2022); «Лесь Курбас: засновник нового українського театру», «Художня палітра класиків іноземної літератури», «Читай українське» (Київ, 2022); електронний ресурс «Школа і бібліотека. Оновлення програм із зарубіжної літератури» (Одеса, 2022); рекомендаційні покажчики «Новинки художньої літератури» (української та зарубіжної літератури), 5-ть випусків (Черкаси, 2022).

Національно-патріотичне виховання молоді є елементом для збереження культурної та історичної спадщини України, а також для формування національної самосвідомості серед молодого покоління. Видання бібліотек для юнацтва, молоді, присвячені історії та культурному надбанню країни, відіграють ключову роль у становленні української нації, а також є ефективним засобом формування пізнання, гордості та зобов’язання перед своєю країною серед молодого покоління. Такі видання включають теми, що пов’язані з подіями в історії, видатними постатями, традиціями, народною музикою та мистецтвом. Також важливо, враховувати сучасний контекст та використовувати зрозумілий для молоді контент, зокрема, історико-бібліографічне дослідження «Молодіжна організація «Пласт» на Рівненщині: історія та сьогодення», методичні рекомендації «Особливості організації та проведення успішного масового заходу у бібліотеці під час воєнного стану» (Рівне, 2022); інформаційний дайджест «Ніл Хасевич – творець візуального образу УПА» (Тернопіль, 2022); «У часі миру, у часі війни. Художні твори про війну та насилля» (Ужгород, 2022).

Краєзнавство у бібліотеках для юнацтва є інструментом у формуванні патріотизму, глибокого знання і поваги до власного краю. Акцентуючи на тематичних особливостях краєзнавчої роботи з молоддю, фахівці бібліотек створюють привабливий та ефективний контент, враховуючи різноманітні інтереси молоді.

Бібліотечні фахівці сприяють поширенню унікальних традицій, обрядів та святкувань, які є характерними для конкретного регіону України, що стимулює інтерес та повагу до національно-культурного різноманіття; крім того, породжувати інтерес до минувшини та зрозуміти зв’язок між минулим і сучасністю.

Використання сучасних технологій, таких як: віртуальні тури, мобільні застосунки чи інтерактивні ресурси, може зробити вивчення краєзнавства цікавим та захопливим. До прикладу, «З книги життя (до 110-річчя з дня народження поета А. С. Малишка)», «Збирачі української ідентичності», «Київщина: 1 місяць, 1 тиждень, 1 день» (Київ, 2022); «Славні жінки нашого краю» (Кропивницький, 2022); «Моя Одещина (до 90-річчя заснування Одеської області)» (Одеса, 2022); «Твори наших земляків – ювіляри 2022 року» (Суми, 2022).

Пріоритетною місією бібліотек для юнацтва, молоді є виявлення та підтримка обдарованої молоді. У виданні «Зіркові таланти Вінниччини» (Вінниця, 2022) наведено матеріали, що розповідають про молодих людей – зірок Вінниччини – переможців міжнародних конкурсів, мистецьких фестивалів та спортивних змагань; «Натхненні рідною землею» (Черкаси, 2022) посібник присвячений лауреатам Всеукраїнської літературної премії імені Михайла Масла (2021), «Невичерпне джерело творчості» (Черкаси, 2022) перший випуск присвячений лауреатам літературного конкурсу новелістичних творів ім. Василя Захарченка.

До прикладу діяльності бібліотеки щодо залучення дітей та юнацтва до промоції читання, зокрема «Сучасна бібліотека – простір для мотивації читання та розвитку особистості» (Кропивницький, 2022) до видання увійшли матеріали обласного семінару-практикуму, спрямовані на підвищення кваліфікації бібліотечних працівників та впровадження нових методів щодо роботи з юними користувачами.

Неохідно відзначити рекламну продукцію Кіровоградської ОЮБ ім. Є. Маланюка «Школа інформаційного комфорту. Теми уроків. 7 причин прийти до бібліотеки», де у буклеті вміщено інформацію про послуги бібліотеки. Крім того, видання Рівненської ОМБ, де надано повну інформацію про основні напрями діяльності бібліотеки для молоді та представлено на різних ресурсах і застосунках, до яких можна перейти через QR-код, зокрема, «Школа інформаційної культури 2022» (примірна тематика занять) (Рівне, 2022) видання містить рекламу бібліотек та перелік послуг на сайті, фейсбук-сторінці, інстаграм-сторінці, в телеграм та на ютуб-каналі. Запропоновану інформаційно-бібліографічним відділом примірну тематику занять, можна замовити за обраним днем та часом.

Окремо зазначимо видання щодо інформаційно-правової підтримки молоді, наприклад, «Молодь в українському суспільстві» (ДБУЮ, Київ, 2022), де у
першому та п’ятому розділах висвітлюють питання молодіжного законодавства України, а також проблеми стосовно правової обізнаності молоді щодо сьогодення, зокрема, війну росії проти України, яка змінила життя української молоді, що потребує правового захисту (розділ дев’ять); «Молодь у сучасному суспільстві», вип. ІІ, ІІІ, IV (Дніпро, 2022), зокрема, у певних розділах наведено законодавчі акти, доповіді керівників держави, міністерств, відомств тощо; «Організація заходів у бібліотеці до щорічного проведення Всеукраїнського тижня права» (Полтава, 2022) у виданні висвітлено заходи щодо публічних бібліотек в межах щорічного Всеукраїнського тижня права із використанням власних і залучених ресурсів. Вміщено інформацію про найвизначніших борців за права людини, коротку характеристику міжнародних та вітчизняних документів про права людини тощо.
Екологічна освіта та виховання екологічної культури в молоді є важливою складовою для створення сталого та екологічно освіченого суспільства.

Деякі видання щодо популяризації літератури з екологічної тематики включають: інформаційний огляд «Людина і природа – єдність чи взаємознищення…?!»  запропоновані матеріали допоможуть привернути увагу молоді до проблем навколишнього середовища, а також стимулювати до дій щодо збереження природи; методичні рекомендації «Зелена бібліотека як провайдер екологічного руху громади» (Миколаїв, 2022) матеріал містить короткі відомості про рух «Greenlibrary» у світі та місце бібліотек України в ньому, до того ж, наведено критерії IFLA, за якими визначаються зелені бібліотеки та надаються відповідні рекомендації, також до видання увійшли відомості зі світових стандартів зеленого будівництва та екологічного управління організаціями, зокрема, надано рекомендації щодо екологічної просвіти у бібліотеках; наведено приклади цікавих «зелених» ініціатив українських книгозбірень; у дайджесті «Екологія – «мовчазна жертва» війни» (Суми, 2022) подано інформацію про вплив війни на екологію,
екологічні загрози через російську військову агресію, прямі і непрямі наслідки бойових дій на довкілля та дії щодо Плану післявоєнної відбудови України.

Популяризації здорового способу життя серед молоді присвячено інформаційний дайджест «Як формуються шкідливі звички та як їх подолати» (Тернопіль, 2022) у виданні охарактеризовано фізіологічні та соціально-психологічні передумови шкідливих звичок, таких як: куріння, алкоголізм, наркотична та ігрова залежність, а також запропоновано методи та рекомендації щодо ефективного подолання
цих звичок.

На тлі воєнного стану чільне місце посідають видання бібліотек для юнацтва, молоді, які є корисними щодо правової та соціально-психологічної допомоги мешканцям України і воїнам ЗСУ, зокрема, бібліографічний покажчик «Правовий статус військовополонених» (ДБУЮ, Київ, 2022), який пропонує перелік міжнародно-правових та імплементованих в українське законодавство документів щодо військовополонених; «Корисна інформація для переселенців» (Дніпро, 2022) до видання увійшла інформація про центри надання допомоги внутрішньопереміщеним особам, в яких надають правову та психологічну допомогу, забезпечують тимчасовим житлом, продуктами харчування та речами.

У сучасних умовах життя бібліотекам та бібліотечним фахівцям необхідні вміння швидко адаптуватися та бути корисними для своїх громад та читачів. Організація вдалих масових заходів, окрім традиційного обслуговування користувачів, набуває особливої актуальності для адаптації та морально-психологічної підтримки відвідувачів бібліотек під час військового стану, зокрема, методичні рекомендації «Особливості організації та проведення успішного масового заходу у бібліотеці під час воєнного стану» (Рівне, 2022) містять поради щодо організації та проведення успішних масових заходів у бібліотеці щодо можливостей та співпраці із молоддю.

Хроніка основних військових подій на Сумщині під час російсько-української війни знайшла відображення в інформаційному матеріалі «Сумщина форпост України» (Суми, 2022).

Обласні бібліотеки України для юнацтва, молоді успішно розвиваються як регіональні науково-методичні центри і відіграють важливу роль щодо розвитку бібліотечного обслуговування молоді.

Деякі аспекти цього досвіду варто підкреслити:

  • розробка та видання науково-методичних матеріалів для фахівців у галузі бібліотечного обслуговування юнацтва, де надано інформацію про сучасні тенденції, методику роботи з молоддю та корисні ресурси.
  • впровадження сучасних методів та технологій, тобто використання цифрових технологій, інтерактивних програм, а також розвиток власних інноваційних підходів.
  • використання оригінальних та креативних методів роботи з молоддю: створення лекцій, майстер-класів та інших заходів, які привертають увагу молоді.
  • аналіз діяльності бібліотек для юнацтва, молоді на регіональному рівні є кроком для визначення потреб можливостей смаку молоді в конкретній області, що дозволяє фахівцям бібліотек визначати стратегії та пріоритети у своїй роботі.

Сучасні технології, пріоритетні напрями та інноваційні форми висвітлені в інформаційних виданнях обласних бібліотек України для юнацтва, молоді в контексті науково-методичної роботи: дайджест онлайн-ресурсів «Медіаграмотність – протидія інформаційним війнам»  (Дніпро, 2022); електронний ресурс «Публічні бібліотеки Житомирщини – юнацтву та молоді. Кращі практики 2021 року» (Житомир, 2022). Сучасні цифрові ресурси та віртуальні бібліотеки, які доступні для юнацтва, включають електронні книги, відкриті освітні ресурси, онлайн-курси та інші важливі матеріали.

Інформація про використання соціальних мереж спілкування та обмін ідеями з молоддю можливість створення спільнот та груп для обговорення важливих тем та обміну корисною інформацією, зокрема, вміщено в огляді «Бібліотечні лайфхаки, або Рецепти нового іміджу. Вип. 1. Маркетинг для бібліотек в соціальних мережах» (Луцьк, 2022).

Різноманітний підхід обласних бібліотек України для юнацтва, молоді у видавничій діяльності за минулий рік, зосереджений на актуальних та різноманітних темах, а також на різних інтересах та потребах молоді. Слід виокремити деякі аспекти цієї продукції, зокрема: формування національної самосвідомості та гордості за Україну й національних героїв; обговорення етичних питань міжособистісних відносин; вивчення та популяризація українського мистецтва: сприяння розвитку творчих здібностей молоді.

Видання, присвячені видатним діячам української культури, відіграють важливу роль у розширенні культурного капіталу та підтримці національної самосвідомості. Це досвід про бажання бібліотек для юнацтва, молоді подавати підростаючому поколінню приклади великих творців, які зробили вагомий внесок у розвиток української культури. Наприклад, до відзначення 300-річного ювілею видатного просвітителя та гуманіста Григорія Сковороди побачили світ такі ресурси: біобібліографічний список «Мудрий словом, розумом, життям» (Житомир, 2022) до видання увійшли документи з фондів обласної бібліотеки для дітей та юнацтва; методико-біографічне видання «Український Сократ» (Київ, 2022); інформаційне видання «Григорій Сковорода в сучасному світі» (Кропивницький, 2022) у виданні представлено досвід бібліотек Кіровоградщини щодо відзначення 300-річного ювілею Григорія Сковороди в рамках обласної бібліотечної акції «Мудрість віків
через роки»; біобібліографічний покажчик «Григорій Сковорода: шлях мудреця» (Полтава, 2022); методико-бібліографічний матеріал «Полтавщина колискою була…» (Харків, 2022) видання підготовлено до ювілейних дат класиків української літератури – Григорія Сковороди, Євгена Гребінки та Леоніда Глібова.

Бібліотекарі вибирають різноманітні видання для збагачення свого професійного досвіду та методичного на регіональні бібліотеки та їхні структурні підрозділи, зокрема видання включають:

  • інструкції, поради та методичні матеріали, які допомагають бібліотекарям вдосконалювати свої професійні навички та впроваджувати нові методи роботи;
  • збірники та інформаційні матеріали з різних джерел, які охоплюють актуальні питання у сфері бібліотечної справи, культури та освіти;
  • дайджести фахової преси, зокрема вибірки статей та публікацій з провідних фахових видань, які допомагають бути обізнаним щодо новинок та тенденцій у світовій бібліотечній справі;
  • матеріали науково-практичних конференцій та семінарів, що можуть служити джерелом нових ідей та ініціатив для бібліотекарів.

Видання збірок науково-методичних матеріалів підкреслює, що ці матеріали не лише поширюють інформацію, але й відіграють важливу роль у методологічній та науковій сферах, надаючи важливі рекомендації та розміщуючи актуальні дослідження/опитування. Наприклад, «Інтерактивна книгозбірня: інструменти та технології для цікавих заходів» (Рівне, 2022), до збірника тез вебінару ввійшли матеріали стосовно можливостей створення інтерактивних елементів бібліографічних посібників, охарактеризовано особливості проведення масових заходів і взаємодії з аудиторією із використанням онлайн-платформ, а також інноваційні методи щодо залучення вимушено переміщених осіб до
бібліотеки.

Фахові періодичні видання є постачальниками актуальної та пріоритетної інформації. Це свідчить про їхню значущість у вирішенні проблем та вдосконаленні діяльності бібліотек України для юнацтва, молоді. Зокрема, Державна бібліотек України для юнацтва здійснює підготовку інформаційного вісника «Бібліосвіт» (84 випуски); У Хмельницькій ОБЮ виходить друком інформаційно-методичний бюлетень з бібліотечно-бібліографічного обслуговування юнацтва «Методика. Пошук. Досвід» (61 випуск), де виокремлено основні напрями, що спрямовані на трансформацію установ культури у центри місцевої активності щодо задоволення потреб молоді в інформації, а також сприяння розвитку активної, освіченої та мислячої особистості.

Кіровоградська ОБЮ ім. Є. Маланюка здійснює підготовку інформаційного видання «Бібліопульс» (24 виписки, Кропивницький, 2022), у випуску представлено досвід бібліотек Кіровоградщини щодо відзначення Всесвітнього Дня вишиванки в рамках
обласної акції «Вишиванка – магічний код нації».

Наведені в анотованому бібліографічному покажчику видання стають основним інструментарієм для підтримки неперервного професійного розвитку бібліотекарів, а також для впровадження новаторських методів роботи в бібліотеках та забезпечення якісних послуг користувачів бібліотек для юнацтва, молоді.

ДБУ для юнацтва та обласні бібліотеки для юнацтва, молоді демонструють важливий і багатоаспектний підхід до розробки та публікації методичних матеріалів, які охоплюють різне бачення роботи юнацьких бібліотек. Зокрема, наведемо деякі характеристики цих матеріалів: зведені плани та статистичні звіти, відображають загальну стратегію та робочі плани у сфері обслуговування юнацтва, а також аналізують результати діяльності за певні періоди, що служить основою для розвитку стратегій та коригування робочих планів.

Методичні поради стосовно безпечного та ефективного використання інтернет-ресурсів та соціальних мереж, що надають поради та сприяють інформаційній грамотності й кібербезпеці юнацтва.

Рекомендації щодо створення та управління цифровим простором, який ефективно комунікує з юнацькою аудиторією та забезпечє зручний доступ
до ресурсів, інформації з урахуванням сучасних викликів й можливостей інтернет-технологій.

Методичні та бібліографічні видання ДБУ для юнацтва та обласних юнацьких бібліотек в Україні відіграють ключову роль у розширенні інновацій та ефективних методів роботи в бібліотеках, що спеціалізуються на обслуговуванні юнацтва, молоді. Акцент на інноваціях у методичних та бібліографічних виданнях вказує на готовність бібліотек реагувати на зміни в суспільстві, технологіях та інших аспектах.

Важливість постійного вдосконалення та актуалізації видань відзначається як першочергове завдання, що дозволяє бібліотекарям діяти відповідно до змін та потреб користувачів бібліотек.

Видавнича продукція та інтернет-ресурси бібліотек, що сприяють розвитку професіоналізму серед бібліотекарів, забезпечуючи їх новітніми знаннями
та інструментами для ефективного обслуговування юнацької аудиторії, також свідчить про глибоке розумінням того, як важливо не тільки володіти сучасними методами роботи, але й постійно адаптувати їх до змін у суспільстві та потреб молоді.

У перспективних планах роботи бібліотек важливо визначити найбільш ключові і актуальні для даного історичного моменту напрями, які можна покласти в проблемно-тематичну основу бібліотечно-бібліографічного обслуговування юнацтва і, відповідно в інформаційно-методичний супровід цього процесу.

Ці напрями нині можна представити таким чином:

  • розвиток інформаційних, передусім фактографічних ресурсів бібліотек на допомогу соціальній адаптації молоді;
  • робота бібліотек із проблемною молоддю (яка не вчиться, не працює, не дотримується норм громадського життя). Опікування молоддю з обмеженими фізичними можливостями. В цьому контексті – розкриття всіх можливостей і переваг бібліотечно-інформаційного обслуговування;
  • інклюзивна освіта;
  • формування у особистості системи соціальних і моральних пріоритетів: відповідальності, конструктивного та креативного підходу до життя, солідарності і суспільної моралі. Виховання гуманізму, високих моральних цінностей всупереч негативним факторам відчуження і роз’єднання людей в епоху розвитку цинізму та зневіри, жорстокості, різкої зміни ідеологічних орієнтирів і надмірного соціального розшарування. Використання з цією метою художньої, духовної, публіцистичної літератури;
  • інноваційні розробки публічних бібліотек як регіональних громадських центрів з питань формування в молоді громадянської солідарності та співробітництва. Інформаційне обслуговування громадських і молодіжних об’єднань. Залучення молоді до благодійницької роботи, волонтерства, просвітницької діяльності;
  • поширення серед молоді конструктивно-позитивного підходу до життя, розкриття і прищеплення позитивних стимулів розвитку та соціалізації особистості. Психологічний, антистресовий захист молоді засобами бібліотечної роботи; профілактика суїцидних замахів засобами естетичної, духовної, етико-філософської, медико-психологічної просвіти, співпраця із телефонами довіри, навчальними закладами, громадськими благодійними і спортивними організаціями, державними притулками для неповнолітніх, наркологічними службами, ініціювання бібліотеками створення громадських антикризових центрів для молоді з наданням універсальної інформаційної та соціальної допомоги.

Для вдосконалення системи навчання та орієнтації на професіоналізацію кадрів може бути корисним провести аналіз поточних потреб, програмних недоліків та впроваджувати стратегії забезпечення постійного розвитку та підготовки бібліотечних фахівців.

Таким чином, удосконалення системи навчання та підвищення кваліфікації фахівців у бібліотеках України для юнацтва, молоді є актуальним і відповідає сучасним вимогам до освітніх систем. Запровадження механізмів безперервної освіти та професійної підготовки допоможе підвищити якість обслуговування, забезпечити здатність бібліотечних закладів адаптуватися до швидких змін та надавати користувачам актуальну, якісну інформацію. Деякі додаткові кроки та аспекти, які варто врахувати при впровадженні цих механізмів:

  • детальний аналіз потреб бібліотек та юнацької аудиторії, щоб зрозуміти, які саме навички і знання важливі для ефективної роботи з молоддю;
  • на основі результатів аналізу розробити програми навчання, які охоплюють різні аспекти роботи з юнацькою аудиторією, зокрема, промоція читання, заходи та програми для дітей і підлітків, роботу зі шкільними групами тощо;
  • проводити регулярні тренінги, семінари та майстер-класи для бібліотечних працівників, де вони знайомляться з новими методиками роботи, соціально-педагогічними методами та новітніми технологіями;
  • створення онлайн-курсів з питань роботи із юнацькою аудиторією, що дозволить фахівцям бібліотек отримувати знання та навички;
  • партнерство з іншими бібліотеками, освітніми установами для обміну досвідом та найкращими практиками;
  • впровадження системи сертифікації для бібліотечних працівників, яка відображає їхні досягнення та кваліфікацію, що стимулює саморозвиток і мотивує до навчання;
  • необхідно постійно відслідковувати ефективність впроваджених змін, проводити опитування серед користувачів та підтримувати зворотний зв’язок з бібліотечними працівниками.

Таким чином, вищенаведені рекомендації можуть допомогти створити збалансовану та вдосконалену систему навчання, підвищити кваліфікацію бібліотечних працівників, які відповідають потребам сучасного суспільства і сприятимуть забезпеченню високої якості обслуговування юнацтва.

Швидкі зміни в технологіях, культурі та суспільстві нові виклики перед бібліотеками, а постійне оновлення видань дозволяє бібліотекарям адаптуватися до цих змін та надавати актуальні, необхідні ресурси
користувачам. Актуалізовані видання допомагають забезпечити високу інформаційну підтримку користувачам бібліотек України для юнацтва, молоді.

Список використаних джерел:

  1. Тишкевич К. І. Видавнича продукція бібліотек України для юнацтва на інформаційному ринку України / Катерина Іванівна Тишкевич // Обрії друкарства.
    – 2015. – No 1 (4). – С. 158–167.
  2. Тишкевич К. І. Компаративний аналіз видань бібліотек України для юнацтва у період соціальних трансформацій / Катерина Іванівна Тишкевич // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. – 2018. – No 1. – С. 97–103.
  3. Тишкевич К. Імідж бібліотек та PR-супровід їхньої видавничої продукції / Катерина Тишкевич // Бібліосвіт. – 2020. – Вип. 4 (76). – С. 33–44.
  4. Тишкевич К. Тематико-типологічна характеристика видавничої продукції бібліотек України для юнацтва, молоді (2019-2022) / Катерина Тишкевич //
    Бібліосвіт. – 2023. –Вип. 3 (87). – С. 70–80.

 

Стаття розміщена у виданні:

Видавнича діяльність Державної та обласних бібліотек України для юнацтва, молоді : анот. бібліогр. покажч. Вип. 23 / [уклад. К. Тишкевич; вступ. ст. К.Тишкевич ; ред.: К. Тишкевич, Н. Паянок] ; Держ. б-ка України для юнацтва. –  Київ : [б. в.], 2023. – 116 с.