Інформаційна гігієна

Інформаційна гігієна – область знань, що вивчає закономірності впливу на організм людини та суспільне здоров’я інформаційних потоків, що надходить до людини. Основною метою інформаційної гігієни є мінімізація негативного впливу потоків інформації на психічне та фізичне здоров’я людини, а також соціальне благополуччя суспільства.

Термін Інформаційна гігієна прийшов в ужиток у зв’язку з розвитком інформаційних технологій та набуття людьми майже необмеженого доступу до потоків різного роду інформації. Адекватні реакції на будь-які новини і події, перевірка відомостей на предмет достовірності та дотримання простих правил цифрової безпеки є запорукою вдалої інформаційної гігієни. В умовах постійного потужного інформаційного потоку дотримання інформаційної гігієни здатне захистити людину не тільки від інформаційного маніпулювання, а й від його наслідків. Важливою частиною інформаційної гігієни є вміння розпізнавати неправдиву (фейкову) інформацію.

Основні правила інформаційної гігієни:

– Уникайте повторюваної інформації. Це один з найстаріших механізмів маніпулювання думкою суспільства. Часте повторення інформації записує її у нашу підсвідомість та змушує повірити в неї. Якщо в публікації одна й та ж думка повторюється багато разів різними словами – варто насторожитись!

– Знижуйте інформаційне навантаження. Контролюйте кількість та якість інформації, яку ви споживаєте.

– Вивчайте різні точки зору на одну проблему. Не довіряйте першій новині та першій думці.

В багатьох випадках неможливо притягнути до відповідальності за неправдиву або неперевірену інформацію. А також неможливо контролювати увесь потік інформації в інтернеті. Важливо розуміти, що фейки (неправдиві новини, або спотворені факти) не фабрикують просто так: вони мають приносити вигоду своїм авторам. Важливо і те, що фейки поширюються швидше за факти.

Ознаки фейків:

  • яскрава емоційна забарвленість;
  • емоційний заголовок не відповідає змістові статті;
  • ненадійні інформатори;
  • думка, оцінка, припущення – це не факт;
  • розповсюдження стереотипів та навішування ярликів – один із методів пропаганди;
  • теорія змови;
  • помилки в публікаціях;
  • недостовірні дата публікації та час.

Відділ читальних залів підготував для вас віртуальну виставку-рекомендацію на цю тему.

 

Мегель, Алла.    Ворожі ІПСО. Як визначити та протистояти? [Текст] : [навч. посіб.] / Алла Мегель, Марія Яремчук. — Київ; Нововолинськ : Формат, 2023. — 96 с.
ISBN 966-2557-09-1

Анотація

Посібник, який ви тримаєте у руках, сприяє розвитку медіаграмотності українського суспільства та посиленню стійкості до дезінформації. Цей посібник може кардинально вплинути на вашу свідомість та світогляд, тому приступайте до його вивчення із чітким розумінням того, що, завершивши останнє, десяте заняття, ви змінитесь.

Книга розрахована на викладачів курсу «Інформаційна Безпека», вчителів історії, психологів ЗСУ, журналістів і блогерів, що пишуть на тему інформаційної безпеки, волонтерів, студентів профільних спеціальностей.

 

 

Гамова, Ірина Вячеславівна.    Інформаційні війни [Текст] : підручник / Ірина Вячеславівна Гамова. — Київ : ДТЕУ, 2022. — 184 с.
ISBN 966-918-042-1

Анотація

Метою створення підручника «Інформаційні війни» є розширення можливостей сприйняття інформації та впливу на розвиток критичного мислення щодо цієї важливої теми. Усі сфери життя нерозривно пов’язані з постійною потребою комунікативної діяльності.

У підручнику розглянуто еволюцію інформаційно-психологічного протиборства, розкрито сутність, методи і засоби ведення інформаційних війн, спеціальних інформаційних операцій та маніпуляційних прийомів. Видання містить питання для перевірки та контролю знань з дисципліни.

Для студентів усіх форм навчання освітнього ступеня «бакалавр» закладів вищої освіти.

 

 

Щастя – бути сильним. Афоризми та сентенції Дмитра Донцова [Текст] / [уклад.: О. Микитюк]. — 2-е вид. — Львів : Львівська політехніка. — 392 с.
ISBN 966-941-723-7

Анотація

Афоризми та сентенції Д. Донцова: “Щастя – бути сильним” – це вектори політичного мислення Трибуна нації. Розділи збірника дозволяють усвідомити Божі настанови, побачити українські духові цінності, зрозуміти необхідність сильної державницько-національної політики, проаналізувати різноманітні світоглядові доктрини та відчути велич української культури та літератури.

Пропонована праця – це не лише добірка афоризмів та сентенцій мислителя, це – політичний путівник сьогодення.

 

 

Ворожі інформаційні операції: нові виміри, нові виклики, нові медіа [Текст] : навч.-практ. посіб. / [М. Польовий, Н. Стеблина, В. Болган, О. Пархітько]. — Одеса : ІзбірКом, 2021. — 176 с.
ISBN 966-992-416-2

Анотація

У посібнику розглянуто практичний підхід до вивчення ворожих інформаційних операцій та їх проявів у сучасному українському медійному полі. Автори зосереджують увагу на протидії дезінформації, фейкам, маніпуляціям та “джинсі”. Відповідно до цих світоглядно-методологічних підходів побудована структура посібника.

 

 

Мороз, Оксана.    Нація овочів? Як інформація змінює мислення і поведінку українців [Текст] / Оксана Мороз. — Київ : Yakaboo Publishing, 2020. — 288 с.
ISBN 617-7544-63-9

 Анотація

Ця книжка простою мовою і з наочними кейсами показує, як інформаційне поле трансформує нас, змінює наші думки, поведінку і життя. На конкретному прикладі України показано, як за 20 років було зруйновано інформаційний імунітет нації. Як більшість українців перетворилася на слухняних овочів.

У книжці вперше описано закриту індустрію створення інформаційних вірусів і дано прості інструменти боротьби з її продуктами. Ви зрозумієте, що можна і не можна робити в інформаційному просторі, щоб не нашкодити собі і соціуму.

Книжку написав практик для простих людей. Для фахівців ця книжка — запрошення до дискусії про створення й удосконалення правил інформаційної гігієни та впровадження їх у життя кожного.

 

 

Фріт, А.    Політика для початківців [Текст] / А. Фріт, Р. Гор, Л. Стоуелл ; пер. з англ. В. Левицька ; іл. К. Стовера. — Київ : Книголав, 2019. — 128 с. — (Дитяча полиця).
ISBN 617-7563-82-1

Анотація

Зміни в нашій державі викликають чимало запитань у найменших. «Політика для початківців» стане справжнім інформаційним довідником, який допоможе батькам пояснити дитині про такі непрості речі як: права людини, свободу слова, фемінізм, вибори та голосування.

«Більшість батьків вважають тему політики досить складною для розуміння дитини. А коли дитина підростає, то не розуміє базових речей, які відбуваються у її країні. «Політика для початківців» допоможе відкрити дітям ці важкі, на перший погляд, визначення і терміни. Це посприяє поколінню обізнаної молоді, яка матиме повне розуміння того, у якій країні вона б хотіла жити та які кроки для цього має зробити», – розповідає Світлана Павелецька, співзасновниця видавництва #книголав.

Окрім пояснень та цікавих діалогів у книжці, «Політика для початківців» має окремий словник із найпоширенішими визначеннями. Книжка прийде в нагоді не лише для дітей, але і для дорослих.

 

 

Опришко, Л.    Правила світу інформації: як українським медіа наблизитися до європейських стандартів [Текст] : посіб. для журналістів / Л. Опришко, А. Сафаров, О. Чуранова ; [Л. Опришко, А. Сафаров, О. Чуранова]. — Київ : Рада Європи, 2019. — 107 с. — Авт. вказані над вих. дан.
ISBN 617-684-241-5

 Анотація

Журналісти та медіа відіграють важливу роль у житті демократичної держави. Вони виступають посередниками між владою, членами громади та іншими інституціями, що діють у країні. На них також покладається роль «сторожового пса демократії», відповідно до якої працівники медіа не лише мають право інформувати суспільство про всі вагомі питання загального інтересу, але й зобов‘язані це робити.

Проект Ради Європи «Зміцнення свободи медіа доступу до інформації та посилення системи Суспільного мовлення в Україні» має на меті зміцнити роль медіа загалом, а також суспільного мовлення зокрема, їхню свободу та безпеку як інструментів для досягнення консенсусу в українському суспільстві, особливо в період виборів.

 

 

Свістельник, І.    Інформаційна культура студента [Текст] : навч. посіб. / І. Свістельник. — Київ : Кондор, 2018. — 182 с.
ISBN 966-351-396-6

 Анотація

Навчальний посібник висвітлює теоретичні основи інформаційної культури, загальні відомості про традиційні (карткові) та електронні інформаційно-пошукові системи; систему інформаційного забезпечення галузі фізичної культури і спорту; методику пошуку інформації та аналітичне опрацювання джерел інформації. Призначений для студентів ВНЗ фізичного виховання і спорту.

 

 

Грипич, С. Н.    Інформаційна культура: теоретичні засади та досвід [Текст] : навч. посіб. / С. Н. Грипич, Л. М. Буравкова ; за заг. ред. С.Н. Грипич. — 2-е вид., допов. — Київ : Кондор, 2018. — 344 с.

Анотація

У навчальному посібнику розкрито сутність і теорію інформаційної культури та практичний досвід її формування в бібліотеках вищих навчальних закладів. У ньому подаються відомості про карткові та електронні інформаційно-пошукові системи, алгоритми пошуку та аналітичне опрацювання джерел інформації; розглядається коло проблем, пов’язаних з організацією та методикою науково-дослідної діяльності студентів та молодих науковців, а також містяться рекомендації щодо оформлення результатів наукової діяльності.

 

 

Прімбс, Штефан.    Соціальні медіа для журналістів. Редакційна робота з Facebook, Twitter & Co [Текст] / Штефан Прімбс ; [пер. з нім. В Климченко]. — Київ : Академія української преси : Центр вільної преси, 2018. — 198 с. — (Журналістська практика).
ISBN 966-2123-97-5

 Анотація

«Соціальні медіа для журналістів» Штефана Прімбса – це практичні поради про те, як використовувати медійникам такий відносно новий вид масової комунікації, як соціальні медіа.

 

 

Почепцов, Г. Г.    Сучасні інформаційні війни [Текст] / Г. Г. Почепцов. — Вид. 2-е, допов. — Київ : Києво-Могилянська академія, 2016. — 504 с.
ISBN 966-518-704-2

 Анотація

У сучасному суспільстві інформація відіграє цілком нову роль. І це змінює правила гри у військовій, політичній та економічній сферах. Новий інструментарій привносить не лише значно дешевші засоби впливу, які досить часто навіть помітити складно, а й сприяє динамічнішому розвитку соціосистем.

Сьогодні, коли кожна людина, а особливо телеглядач, стикається з проявами інформаційної війни, конче необхідно навчитися відрізняти правду від брехні, а ще як уберегти себе від чужих інформаційних впливів в умовах інформаційного конфлікту.

У книжці системно викладено історію виникнення і розвитку методології інформаційних воєн та розкрито різницю між американською, британською і російською моделями. Вперше вводиться поняття смислової війни, розглядається її роль в сучасному світі.

Книжка стане у пригоді для студентів, аспірантів, а також професіоналів, котрі спеціалізуються на сферах інформаційної політики та інформаційної війни.