Міжнародний день театру 2024.
#МіжнароднийДеньТеатру
#МіжнароднийДеньТеатру2024
#Читаємо_у_відділі_мистецтв
“Початком мистецтва світу є театр. Створити те, чого немає в дійсності, кинути людям фантазію, ідеальне, неіснуюче, але прекрасне – тільки в цьому може бути різниця актора від гарно вишколеної мавпи. А для цього треба розбудити фантазію, виростити їй крила і навчитись літати.”
Лесь Курбас
27 березня світ відзначає професійне свято митців сцени – Міжнародний день театру. Подію започаткував Міжнародний інститут театру, завдяки зусиллям французького письменника, поета, драматурга, сценариста та кінорежисера Жана Кокто.
Парадигму театру формує оточуюча дійсність. Він завжди співзвучний з ритмом сучасного суспільства, або випереджає його. Лесь Курбас писав: «Театр має бути таким, яким суспільство має бути завтра».
Українці за час повномасштабного вторгнення ламають чимало стереотипів, один з яких – коли говорять гармати, музи мовчать. Більшість театрів відновили свою роботу вже через два місяці після повномасштабного вторгнення. Театри спустились в метро, в бомбосховища, сформували виїзні бригади для лінії фронту й шпиталів. В потужній хвилі нової драматургії з’явилося багато особистого досвіду, що провокувало пошук нових форм та інструментів, як розповідати про події і процеси, будучи їх безпосереднім учасником. На кшталт ескізу вистави за книгою Володимира Голосняка “Монологи з бомбосховища”. Виклики сьогодення стали поштовхом для режисерів щодо пошуку значущих творів для постановок, театральних експериментів. Історії українських родин, захисників і захисниць, героїзму українців стали вже сценаріями і втілені у виставах.
Багато акторів та акторок, музикантів, режисерів, диригентів, композиторів поповнили лави ЗСУ і територіальної оборони, стали волонтерами. Інші театральні діячі виїхали закордон, і вже у Польщі, Німеччині, Чехії розвінчували міфи російської культурної пропаганди, доносячи до європейського глядача наративи української культури. Одразу ж після початку повномасштабного вторгнення багато європейських театрів запропонували різний формат підтримки для українських митців: колаборації, резиденції, створення вистав, участь у фестивалях. Важливою подією театральної культурної дипломатії став «Місяць українського театру у Європі», у межах якого упродовж червня вистави «Погані дороги» (реж. Тамара Трунова), «Зальот» (реж. Юрій Радіонов, Малий театр) і «Каліки», (реж. Стас Жирков, театр «Золоті ворота») побачили у Каунасі, Алітусі, Клайпеді, Вільнюсі, Ризі, Штутгарті, Мюнхені і Празі. Українські театри вперше отримали оперний «Оскар» – Opera Company of the year 2022. Одеська та Львівська національна опера представили восени 2022 року світові прем’єри українських опер «Катерина» композитора Олександра Родіна та «Страшна помста» Євгена Станковича.
Вітаємо всіх діячів театрального мистецтва із професійним святом! Бажаємо наснаги, натхнення, нових творчих рішень і постановок! Низький уклін і вдячність всім, хто зараз захищає Україну в лавах ЗСУ, українським акторам-воїнам: Олегу Шульзі, Роману Семисалу, Євгену Нищуку, Олександру Печериці, Володимиру Ращуку, Олександру Мавріцу, Павлу Алдошину, Дмитру Лінартовичу, Ахтему Сеітаблаєву, Олексію Тритенко, Максиму Девізорову, Андрію Фединчику та ін.
Видатний український режисер-реформатор, творець експериментального театру українського модернізму, Лесь Курбас про театр: «Мистецтво, особливо театр, мусить повернутися до своєї первісної форми – форми релігійного акту. Воно… в суті своїй – акт релігійний. Воно – могутній засіб перетворення грубого в тонке, підйому у вищі сфери, перетворення матерії. Тоді дійсно театр – храм, і мусить бути чистим і тихим, хоч і всякі молитви будуть у ньому».
Запрошуємо до відділу мистецтв пізнавати філософію театру разом з виданнями:
Брюховецька, Лариса. Актори в битві за Україну: воїни, волонтери, благодійники [Текст] / Лариса Брюховецька, Вікторія Котенок, Анастасія Канівець. — Київ : Кіно-театр : 7БЦ, 2023. — 318 с. — (Кінематографічні студії ; вип. 15).
ISBN 617-549-194-2
До книги увійшло двадцять творчих портретів українських і зарубіжних акторів, які взяли безспосередньо участь у захисті України від російської агресії. У полі зору авторок – українські актори-воїни Олег Шульга, Роман Семисал, Євген Нищук, Олександр Печериця, Володимир Ращук, Олександр Мавріц, Павло Алдошин, Дмитро Лінартович, Ахтем Сеітаблаєв і Олексій Тритенко; творча і волонтерська діяльність акторки Марини Кошкіної, активність у сфері культурної дипломатії співачки й акторки Наталі Половинки та підтримка українськіх воїнів, починаючи з 2014 року, легендою української сцени та екрана Адою Роговцевою разом з однодумцями. У портретах американських кінематографістів Шона Пенна, Міли Куніс, Лієва Шрайбера, Анджеліни Джолі, Марка Гемілла, британця Бенедикта Камбербетча й австралійки Кейт Бланшетт ідеться про їхні акторські та режисерські кар`єри, які вони поєднують із благодійництвом, про їхню підтримку України в неймовірно складний час війни.
Державна бібліотека України для юнацтва Прекрасне існує вічно, воно не виникає, не зникає, не збільшується, не меншає…: мистецтво театру та кіно [Текст] : бібліогр. покаж. / Державна бібліотека України для юнацтва; [відп. за вип. Г. А. Саприкін; уклад. В. І. Вовк]. — Київ : ДБУ для юнацтва, 2022. — 103 с.
Бібліографічне видання має на меті допомогти заглибитись у світ театрального та кіномистецтва, усвідомити його художню цінність, розширити естетичний світогляд молоді.
Виданням можуть користуватися спеціалісти із фаху, працівники творчих професій, всі ті, кому не байдуже культурне минуле своєї країни, цікавить світ сучасного театрального та кіномистецтва.
АВТОРИЗУЙТЕСЬ, щоб переглянути повний текст видання.
Ажіотаж [Текст] : комічні варіації сучасної української драми / упоряд. Ю. Скибицька. — Київ : Саміт-книга, 2021. — 460 с.
ISBN 966-986-401-7
Комічне і трагічне – завжди поруч. Без сумніву, поява такої цікавої авнтології викличе АЖІОТАЖ у читачів, режисерів і глядачів, одначе їм не вдається просто щиро посміятися над цими комедіями. Усе-таки доведеться замислитися над багатьма недоліками людської природи, вадами сучасного суспільства і пригадати трагічні сторінки української історії. Парадоксально, але й невипадково ця книга формувалася у цей важкий час, бо народ, який здатен “сміятись крізь сльози”, – непереможний. Сподіваємося, що ця антологія допоможе не втрачати оптимізму. Книга може цікавити як фахову театральну спільноту, так і широке коло шанувальників п’єси та гумору. А ще вона впише неповторний столичний ландшафт очима киян у мистецьку скарбницю України.
Кужельний, О. П. Самосвітнє Сузір’я: театральна хроновізія [Текст] / О. П. Кужельний. — Київ : Саміт-Книга, 2018. — 496 с.
ISBN 617-7672-08-0
«Самосвітне Сузір’я (театральна хроновізія)» є віддзеркаленням театрального процесу, який відбувається в Україні протягом останніх десятиріч, у контексті світових мистецьких тенденцій. У збірці представлено рецензії на прем’єри вітчизняних театрів і вистави провідних зарубіжних режисерів, огляди найвпливовіших міжнародних театральних фестивалів, есе-портрети зірок сцени, а також аналіз найболючіших проблем сучасного розвитку суспільства з режисерської точки зору. Автор публікації – Олексій Кужельний, Художній керівник академічної майстерні театрального мистецтва «Сузір’я», народний артист України, професор, Голова Київського МВ НСТД України, відзначний численними державними нагородами та мистецькими преміями. Книга зацікавить не лише шанувальників театрального мистецтва. Вона допоможе і законодавцям, і чиновникам, і адміністраторам театральної справи, і громадським організаціям краще зрозуміти проблеми реформування театральної сфери, глибину взаємовпливів мистецтва і громадянського суспільства, збагатить зарубіжним досвідом.
Надзвичайно корисним видання стане для викладачів і студентів театральних вузів України.
Клековкін, О. Ю. Mise en scene: Ідеї. Концепції. Напрями [Текст] / О. Ю. Клековкін. — Київ : Фенікс, 2017. — 800 с.
ISBN 966-136-490-4
У пропонованому дослідженні здійснено спробу систематизувати основні ідеї, винаходи і відкриття театрального, а в широкому сенсі – перформативного (виконавського) мистецтва XX століття після двох реформ – Великої реформи театру (1890-1920-х років) і Другої реформи театру 1950-хроків – у системі його власних концепцій.
В оформленні обкладинки використано ескіз Андрія Александровича-Дочевського “Костюм Рона – П”єро” до вистави “Дама без камелій” Т. Реттігана (режисер-постановник – Роман Віктюк, Національний академічний театр російської драми ім. Лесі Українки, 1991)
Горак, Р. Втеча у прірву: Есеї про Леся Курбаса [Текст] / Р. Горак. — Львів : Апріорі, 2016. — 600 с.
ISBN 617-629-201-2
У новій книжці львівського письменника Романа Горака простежується життєвий і творчий шлях великого реформатора українського театру Леся Курбаса. Книжка побудована на документальній основі, яка досі залишалась поза увагою дослідників. Основну увагу звернено на період життя і творчої діяльності, який передував його виїзду в Радянську Україну, де сподівався реалізувати свої творчі задуми і вивести український театр на світовий рівень.
Видання присвячене 125-річчю від народження Леся Курбаса та 150-річчю українського народного товариства «Руська Бесіда».
Вергеліс, О. А. Українська драма [Текст] : епізоди / О. А. Вергеліс. — Київ : Радуга, 2016. — 452 с. : фото. — (Глядацький зал).
ISBN 966-281-075-2
Книга відомого театрального критика Олега Вергеліса “Українська драма” – авторський погляд на тенденції, явища, образи, які визначають “температуру” новогосцкнічного часу (розгін третього тисячоліття). Режисерські пошуки Едуарда Митницького, Ростислава Держипільського, Андрія Білоуса, Дмитра Богомазова, Станіслава Мойсеєва, Віталія Малахова, Владислава Троїцького, Андрія Приходька. Акторські звершення Анатолія Хостікоєва, Наталії Сумської, Петра Панчука, Ірми Вітовської, Віталія Лінецького, Давида Бабаєва, Валерії Заклунної. Одна з ключових фігур “Української драми” – Богдан Ступка. Книга присвячена пам’яті видатного актора.
Гайдабура, В. М. Театр, розвіяний по світу [Текст] : феномен сцени повоєнної української діаспори (Німеччина, Австрія, Франція, США, Канада, Австралія) / В. М. Гайдабура. — Вид. 2-е, переробл. — Київ : Києво-Могилянська академія, 2015. — 256 с. — (Авторський цикл “Українське театральне зарубіжжя”).
ISBN 966-518-687-8
Автор книжки, член-кореспондент Академії мистецтв України, доктор мистецтвознавства Валерій Михайлович Гайдабура, що відомий своїм монографічним дослідженням про сценічне мистецтво в Україні періоду німецько-фашистської окупації (1941-1944), цього разу першим у вітчизняному театрознавстві звернувся до узагальнення багаторічної практики повоєнного театру української діаспори та його тлумачення як невід’ємної частини комплексної історії національного мистецтва XX століття.
Феномен сцени української повоєнної діаспори автор досліджує у науково-популярній формі; у методології приваблює звернення до персоналістики та психоаналітичних можливостей епістології.
У книзі зібрано матеріали, документи, персоналії, спогади, листування, а також подано авторські рефлексії.
Українські обличчя кіно й театру [Текст] / [упоряд. і ред. Л. Брюховецька]. — Київ : Задруга, 2012. — 528 с.
ISBN 966-432-104-1
До книжки “Українські обличчя кіно й театру” увійшли творчі портрети українських акторів, а також інтерв`ю з ними, що публікувалися в журналі “Кіно-Театр” з 1996 по 2012 роки. Все це разом розгортається в панораму творчих досягнень мистецтва кіно й театру, в захопливу розповідь про акторську майстерність і магію професії актора.
Клековкін, О. Ю. Theatrica: Лексикон [Текст] / О. Ю. Клековкін. — Київ : Фенікс, 2012. — 800 с.
ISBN 966-136-036-4
У пропонованому лексиконі наведено майже півтори тисячі гасел, у яких тлумачиться понад три тисячі актуальних термінів театру, – його історії, теорії й практики. Особливу увагу приділено історичним витокам сучасного театру та історико-етимологічному аспектові термінології. Видання розраховане на театрознавців, практиків сцени, студентів вищих і середніх профільних навчальних закладів, а також на широке коло поціновувачів мистецтва.
Кононенко, В. І. Долі та ролі [Текст] / В. І. Кононенко. — Київ : Мистецтво, 2010. — 160 с.
ISBN 966-577-054-1
Книга розповідає про розвиток українського кіно і театру 20 – 60 -х років ХХ ст. На прикладі творчого життя відомого актора Івана Кононенка (Козельського) висвітлено важливі віхи діяльності Одеської та Київської кіностудій, Київського драматичного театру імені Івана Франка.
У книгу включено про видатних діячів української сцени та кінематографа Миколу Садовського, Гната Юру, Амвросія Бучму, Юрія Шумського, Ганну Борисоглібську, Наталію Ужвій, Костя Кошевського та інших.
Розрахована на широке коло читачів, котрих цікавить історія українського мистецтва.
Веселовська, Г. І. Український театральний авангард [Текст] : [монографія] / Г. І. Веселовська. — Київ : Фенікс, 2010. — 368с.
ISBN 966-651-849-8
Монографію присвячено дослідженню українського театру 1920-х років, коли експеримент і пошук нових сценічних форм стали основною ознакою творення театрального мистецтва. Відтворюючи тогочасний суспільно-політичний і культурний контекст авторка представляє діяльність численних театральних колективів як з боку естетичного, так і соціально-етичного. На основі широкої джерельної бази, а саме архівних матеріалів, публікацій преси, мемуарних свідчень та наукових розвідок у монографії ретельно досліджуються реалії тогочасного театрального життя, вводиться у науковий обіг велика кількість нових фактів та імен. Зокрема увага дослідниці зосереджена на творчості українських режисерів-новаторів Марка Терещенка, Фауста Лопатинського, Гната Ігнатовича, Леся Курбаса та українському періоді діяльності Бориса Ґлаголіна й Ігоря Терентьєва. Зроблені у роботі фундаментальні узагальнення і висновки є принциповими для розуміння культурно-мистецьких процесів в Україні 1920-х років.
Історія українського театру. У 3 т. [Текст]. Т. 2 : 1900- 1945 / [П. Арсенич, Л. Барабан, О. Боньковська та ін.] ; голов. редкол.: Г. Скрипник (голов. ред) та ін. — Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2009. — 865 с.
ISBN 966-02-5417-6
Другий том “Історії українського театру” присвячений розвиткові театрального мистецтва України впродовж першої половини ХХ століття. У ньому висвітлено основні явища та особливості розвитку драматургії, режисури, акторського мистецтва, сценографії, театральної критики однієї з найскладніших епох історії української культури.
Книгу рекомендовано діячам театру, театрознавцям, мистецтвознавцям, історикам, студентам навчальних закладів відповідного профілю, хто цікавиться театрпльним мистецтвом.
Корнієнко, Н. М. Лесь Курбас: репетиція майбутнього [Текст] / Н. М. Корнієнко. — Київ : Либідь, 2007. — 328с.
ISBN 966-06-0451-3
Ця книга про видатного українського режисера світового рівня. Його ім`я стоїть нині поряд із такими видатними іменами, як Г. Крег, К. Станіславський, В. Мейєрхольд, Б. Брехт, А. Арто та ін. Відкриваючи фундаментальні закони театру і мистецтва загалом, Курбас упередив багато естетичних надбань з експерементів А. Арто і Є. Гротовського, Ф. Фелліні й І. Бергмана. Його театр – це високі футуротексти ХХ століття, які не вичерпалися й у столітті ХХІ.
Боньковська, О. О. Львівський театр товариства “Українська бесіда” 1915-1924 [Текст] / О. О. Боньковська. — Львів : Літопис, 2003. — 342 с.
ISBN 966-7007-81-0
Уперше в українському театрознавстві досліджено завершальний період діяльности єдиного в Галичині львівського професійного національного театру товариства “Українська Бесіда” (1915-1924) як самобутнє і самодостатнє мистецьке явище у тогочасному українському сценічному просторі. На основі багатого архівного, ілюстративного, мемуарного матеріалу та періодики докладно реконструйована цілісна картина театрального процесу того часу.
Для театрознавців, культурологів, гуманітаріїв, усіх шанувальників українського театрального мистецтва та національної культури.
Курбас, Л. Філософія театру [Текст] / Л. Курбас ; Упор. М.Лабінський. — Київ : Основи, 2001. — 917 с.
ISBN 966-500-102-7
У виданні вперше друкується великий масив досі не опублікованої (за деякими винятками) теоретичної спадщини Леся Курбаса (1887-1937) – режисера і мислителя, організатора театру, драматурга, театрального педагога, теоретика і працівника сцени, великого основоположника українського модерного театру ХХ століття.
Красильникова, О. В. Історія українського театру ХХ сторіччя [Текст] : Монографія / О. В. Красильникова. — Київ : Либідь, 1999. — 208 с.
ISBN 966-06-0124-7
‘У монографії досліджується історія української драматургії і сценічного ( режисерського, акторського, декораційного) мистецтва. Переосмислюється творчість відомих діячів національного театру, імена яких, насамперед черех їхні політичні переконання, тривалий час замовчувалися, а також тих, оцінка діяльності котрих з причин соціальної кон`юнктури була завищеною. У монографії вперше використовується матеріали мистецьких реалій української діаспори.
Для фахівців театрального мистецтва, викладачів і студентів вищих закладів освіти, де студіюється історія українського театру.