12 вересня виповнилось 145 років від дня народжененя українського хорового диригента, композитора, етнографа та письменника-мемуариста Олександра Антоновича Кошиця. Майбутній композитор народився 12 вересня 1875 року у родині священника у с. Ромашки Київської губернії.
У 1884 вступив до Єпархіальної Бурси в Богуславі у 1890 перейшов до Київської духовної академії, де одержав Диплом академії і вчений ступінь кандидата богослів’я в 1901. Працював учителем у 1902 на Кавказі у Духовній жіночій гімназії в Ставрополі, а потім — викладачем історії в Учительськім інституті. У 1903-1905 збирав і записував козацькі пісні на Кубані, які згодом опублікував у збірці «500 кубанських народних пісень». Повернувшись до Києва у 1904, працював вчителем у різних гімназіях, керував хорами Духовної школи, Школи сліпих, Комерційної школи, хором студентів Університету св. Володимира. Згодом перейшов на роботу до Музично-драматичної школи Миколи Лисенка, вів клас хорового співу та одночасно студіював композицію у професора Григорія Любомирського. З 1911 дирекція Імператорського музичного училища запропонувала йому вести клас хорового співу в училищі, а пізніше — в консерваторії. У 1912 Микола Садовський запросив Олександра Кошиця на посаду диригента свого театру, де він ставить опери Миколи Лисенка, Дениса Січинського, П’єтро Масканьї та ін., пише музику до п’єс «Дай серцю волю, заведе в неволю» Марка Кропивницького, «Казка старого млина» Спиридона Черкасенка та ін.[
У 1916—1917 — хормейстер та диригент Київської опери. Пізніше Олександр Антонович стає співзасновником Української республіканської капели, з якою успішно гастролював європейськими столицями: їй аплодували Чехословаччина, Австрія, Швейцарія, Франція, Бельгія, Нідерланди, Велика Британія, Німеччина, Польща, Іспанія. У 1922 зі своїм хором виїхав у турне до Америки, де користувався ще більшим успіхом, ніж у Європі. Хор завоював і грандіозну славу в США, Аргентині, Уругваї, Бразилії; визначною подією був виступ хору Кошиця в Нью-Йорку в 1922 році, де вперше був виконаний «Щедрик» М. Леонтовича, який став популярним у всьому світі; з великим успіхом він концертував в Канаді, Кубі, Мексиці, Флориді, Каліфорнії. З 1926 р. композитор оселився в Нью-Йорку, працював у США та Канаді над вихованням нових диригентів. Писав церковні твори (5 літургій, окремі співи), переобробляв народні пісні. У Нью-Йорку продовжував популяризувати українську музику своїми композиціями, аранжуваннями та грамофонними записами — і музичне видавництво «Вітмарк і син» видало масовим тиражем переклади англійською мовою сорок двох українських народних пісень в обробці Олександра Кошиця. Композитор шалено сумував за батьківщиною, але не один з його запитів повернуться на рідну землю не був прийнятий. Востаннє 1928 року надійшло повідомлення, що його кандидатуру на повернення в Україну не затверджено. Кошиць дуже болісно сприйняв цей удар. Уже пізніше, у Вінніпезі упорядкував щоденникові записи «З піснею через світ» (видруковані посмертно) та написав «Спогади», інтенсивно працював над репертуаром віршового звукозапису. Творча діяльність О.Кошиця та Хору його імені піднесли імідж української культури в Канаді та світі.
Для більш глибокого дослідження життєвого шляху та творчого спадку Олександра Кошиця запрошуємо вас ознайомитись з книжковою виставкою “З піснею через світ” та віртуальною виставкою на сайті ДБУ для юнацтва.
Березка, А. К. Відомі композитори України [Текст] / А. К. Березка ; [А.К. Березка]. — Київ : ФОП Мунін Г.Б., 2016. — 368 с. — Авт. вказаний над вих. дан. ISBN 966-96674-8-9
Анотація
У виданні представлено відомих композиторів, які здійснили помітний внесок у розвиток музики в Україні, чиї здобутки у сфері музичної культури перетнули національні межі. У стислій формі наведено відомості про життя і творчий доробок композиторів, які працювали і працюють для України від давніх часів до наших днів
Історія української музики [Текст]. Т.4. : 1917-1941. — Київ : Наукова думка, 1992. — 614с.
Анотація:
Том присвячений музичній культурі України 1917—1941 pp. Простежується становлення окремих жанрів творчості композиторів — масової пісні, хорової, оперної, симфонічної, камерно-вокальної та інструментальної музики, висвітлюється розвиток фольклору, організація музичного життя та спеціальної освіти. Розглядається творчість М. Леонтовича, К. Стеценка, Я. Степового, Л. Ревуцького, Б. Лятошинського, А. Штогаренка, Ю. Мейтуса, М. Вериківського, Г. Верьовки та інших композиторів.
Для музикознавців, естетиків, істориків, викладачів, студентів, шанувальників музичного мистецтва.
Муха, А. І. Композитори України та української діаспори [Текст] : Довідник / А. І. Муха. — Київ : Музична Україна, 2004. — 352с. ISBN 966-8259-08-4
Анотація:
В алфавітному порядку наведено композиторів, в стислій формі викладено характеристику їхньої творчості.
Довідник про всіх українських композиторів від давнини до сьогодення (понад 1000 імен). Кожна стаття містить стислі біографічні відомості, список творів (вказані рік написанні і виконавський склад) і основну літературу про даного автора. Попри деякі неточності, є на сьогодні найповнішим довідниковим виданням про українських композиторів.
Національній музичній академії України імені П.І. Чайковського 100 років [Текст] / [авт.-упоряд., кер. проекту В. Рожок]. — Київ : Музична Україна, 2013. — 539 с. ISBN 966-8259-73-9
Анотація:
Видання присвячене одному із провідних музичних навчальних закладів не лише в Україні, а й у світі. У заснуванні цього закладу брали участь такі видатні композитори як Петро Чайковський, Сергій Танєєв, Сергій Рахманінов. За роки існування академія – правонаступниця Київської державної консерваторії імені П. І. Чайковського підготувала багатьох видатних митців вітчизняної та світової культури.
Калуцка, Н. Б. Олександр Кошиць [Текст] : Мистецька діяльність у контексті музики ХХ сторіччя : [монографія] / Н. Б. Калуцка, Л. О. Пархоменко. — Київ : Фенікс, 2012. — 416 с. ISBN 966-136-021-0
Анотація:
Вперше простежено становлення феноменального таланту геніального диригента, композитора, етнографа та письменника О. Кошиця (1875 – 1944), колізії його життя та творчості не тільки за його літературними працями, а й за новими матеріалами періодики, спогадами сучасників і листуванням. Надано відомості про художні надбання митця, творча діяльність якого свого часу була забороненою, замовчуваною або знехтуваною. Показано, що у творчій діяльності О. Кошиць успадкував принципові засади Лисенкового культу фольклору та водночас підтримував новий напрямок вільного його розвитку. Представляючи найкращі аранжування митців своєї генерації, він як інтерпретатор максимально рельєфно та натхненно розкрив їхню художню сутність, здобувши цим зразкам світове визнання. У власній же творчості митець сповідував традиційніші способи опрацювання пісні, хоча не цурався експериментів і в багатьох випадках сягав високого мистецького рівня. Нині його аранжування належать до популярного, активного репертуару хорових капел.
Кошиць, О. Про українську пісню й музику [Текст] / О. Кошиць. — Київ : Музична Україна, 1993. — 48с.
Анотація:
В основу книжки лягли лекції про українську музичну культуру, прочитані Олександром Кошицем у Колумбійському університеті в США. Тонкий знавець української народної пісні, О. Кошиць з любов’ю розповідає про її історію, жанрові різновиди, музичні особливості. Тут же пропонується й короткий огляд української церковної музики, оперного мистецтва. Мова автора зберігається. Розрахована на широке коло читачів.
Житкевич, А. С. Розсіяні світами [Текст] : нариси з життя та творч. діяльн. відомих укр. діячів муз. мистецтва на заокеан. берегах Америки. Т.І / А. С. Житкевич. — Тернопіль : Підручники і посібники, 2015. — 352 с. ISBN 966-07-2923-0
Анотація:
Двотомник «Розсіяні світами» — гарно ілюстроване видання, завдяки чому можемо не тільки чути про наших славетних, але й бачити, як вони виглядали. Тут більше 400 світлин. Загалом сюди увійшло 144 нариси про життя та творчу діяльність відомих діячів музичного мистецтва української діаспори в Америці. Самою долею судилося цим людям жити та творити далеко від Батьківщини, але не вивітрився в них дух рідної землі, не втратили вони спроможності творити, діяти та славити свою Вітчизну. У книгах використано матеріали з української преси в Америці: журналів «Екран», «Вісті», «Овид», «Наше життя», «Жіночий світ», газет «Свобода», «Український голос», «Новий шлях», «Гомін України», які недоступні для українських дослідників. Немало матеріалів використано з фонду бібліотеки інституту Св. Володимира в Торонто. Ці книги будуть вагомою допомогою краєзнавцям, педагогам і студентам музичних навчальних закладів України. Однак, як висловлюється автор у своїй передмові, він не претендує на повну вичерпаність теми, хоч і це ще не все. За його задумом, на світ з’являться ще два нових томи дослідження.
Бенч-Шокало, О. Г. Український хоровий спів. Актуалізація звичаєвої традиції [Текст] : навч. посіб. / О. Г. Бенч-Шокало. — Київ : Український Світ, 2002. — 440с. ISBN 966-7586-05-7
Анотація:
У дослідженні осмислюється питання генези й традиції хорового співу українців. Автор книги основну частину своєї праці відводить проблемі екології культури в умовах нівеляції духовних цінностей, коли доводиться виборювати національну своєрідність мистецтва, неповторність творчого самовияву носіїв традиції.
У праці запропоновано новий підхід до виявлення феномену українського хорового співу, що його автор виводить із специфіки усної обрядової культури, яка витворилася на теренах України ще в дохристиянську добу. Цей первинний характер українського хорового співу формує усі виконавські сфери хорової культури, в основі якої – регіональні пісенні традиції, які й нині живлять композиторську і виконавську творчість. Крім того, українська звичаєва традиція – дієвий чинник етнопедагогіки.