26/12

Читання: розум. Знання. Пам’ять. Навички. Розваги.

На сьогодні етап розвитку суспільства в Україні характеризується проникненням інтелектуалізму в життя людей, тобто передбачає дослідження проблем використання інформації як функціональної структури науково-технічного прогресу. Інтелектуалізація суспільства неможлива без оволодіння методами опрацювання пізнавальної інформації з різних джерел надходження.

Юнацтво – психологічно-вікова категорія суспільства, якій належить здійснювати розвиток України в майбутньому, тому актуалізація їх пізнавальної діяльності є важливим завданням бібліотек. Оскільки у бібліотеках як культурно-освітніх закладах практично розвивається пізнавальна діяльність щодо культурних, наукових та духовних надбань.

Інтелектуалізація юнацтва/молоді у бібліотеках багаторівневий процес, тобто розширення світогляду, формування сучасного критичного мислення, вміння правильно оцінювати суспільні явища тощо. Необхідно надати необхідні навички орієнтуватися в потоці інформації в епоху цифровізації суспільства, прищепити інтерес до науково-пізнавальної літератури.

Читання дає для цього необхідні інструменти і є важливою й необхідною практикою тоді, коли людина прагне бути інтелектуально і культурно розвиненою особистістю. Адже читання не є самоціллю, а лише засобом для досягнення мети.

Мета – допомогти людині одержати знання для користування ними у повсякденному житті.

Переважна кількість заходів, що їх проводять юнацькі бібліотеки, спрямовані на вирішення питань підтримки та промоції читання у молодіжному середовищі. У межах виконання цього завдання бібліотеки для юнацтва активно використовують форми літературних читань, зустрічей з письменниками та цікавими людьми, експонують інноваційні бібліотечні виставки, роблять викладки нових часописів та надходжень, проводять огляди літератури, відеостріми, а також організують літературні вечори, вікторини, екскурсії, проводять соціологічні опитування та інші заходи.

Упродовж 2019-2021 років, вже за традицією, відбувся Всеукраїнський молодіжний бібліокараван «Читай, юність!».

Фахівцями Вінницької ОБЮ акцент в роботі було зроблено на популяризацію української книги та створенні умов для читання молоді, залучення її до кращих зразків вітчизняної та зарубіжної літератури.

Волинська ОБЮ зосередила свою роботу на просуванні читання та книги,
гнучкій реакції на інформаційні потреби, використанні нових бібліотечних
технологій.

Дніпропетровською ОБМ ім. Свєтлова проведено оnline-stream «Читай.UA!», а також презентовано проєкт «Не методичка, або дещо особливе про читання», спільний з письменницею О. Рієпіною.

Житомирська обласна бібліотека для юнацтва провела вікторину «Улюблені книги та автори» та взяла участь у Всеукраїнському опитуванні «Що прочитав бібліотекар?» До Всеукраїнського дня бібліотек та з метою залучення молоді до читання працівниками книгозбірні було оголошено акцію #Бібліодень_з_юнацькою. У рамках акції було проведено опитування містян на вулиці: «Роль книги в житті молоді», а біля входу до бібліотеки бібліотекарі організували виставку новинок літератури «Простір читання» та провели для перехожих вікторину «Улюблені книги та автори».

Підтримка і розвиток дитячого та юнацького читання, популяризація української книги, створення комфортних умов для інтелектуального та культурного розвитку дітей та юнацтва було пріоритетним завданням у роботі Закарпатської ОБДЮ Закарпатської обласної ради.

Робота комунального закладу «Запорізька обласна бібліотека для юнацтва» Запорізької обласної ради відзначена новими формами взаємодії з користувачами та промоції читання. Це – онлайн-зустрічі, конференції, вебінари (для бібліотекарів області) на платформах зум, «Google Hangouts»; «Google Meet»; соціальний експериментальний театр «Лонгрід»; вікторини, тести, що сприяють інтелектуальному розвитку; пости про книги, відеозаписи запорізьких письменників з метою популяризації книг та читання; інформаційні матеріали на актуальні теми.

Масштабний обласний проєкт з вивчення і промоції читання «Трикутник агентів змін: читацька компетенція бібліотекарів, вчителів, молоді» був здійснений Миколаївською ОБЮ. А онлайн виступ «Залучення юнацтва до читання: традиційні та нові технології», проведений цією ж бібліотекою, з методикою та надав практичних порад.

Практичними порадами та власним досвідом залучення юнацтва до читацької діяльності поділилася Київська ОБЮ («Надихаємо на читання: трохи досвіду, трохи порад»).

Мініпроєкт з промоції літературних новинок «Ключі до Читай-міста» запропонувала Львівська ОБЮ ім. Р. Іваничука.

В Одеській ОБЮ ім. В.В. Маяковського відбувся онлайн-семінар «Стратегія розвитку читання та діяльність бібліотек області у 2022 році: цілі, завдання, форми роботи».

Захід Полтавської ОБЮ ім. О. Гончара «Знайди свою книжку» дав змогу взяти до рук найсучасніші твори в кольорових палітурках, помалювати і навіть зняти рекламний ролик книжки – позмагатися за звання найкращого кліпмейкера.

Рубрику «Про книги» представлено у соціальній мережі «Фейсбук» Рівненською ОБМ Рівненської обласної ради. Крім цього, бібліотекою проведені опитування: «Молодіжні книги: що читає молодь?», «Книжковий батл: аудіо книги чи паперові видання?», «Сучасні форми промоції книги».

Бібліографічні списки нових надходжень та інформаційні листи заохочували користувачів до знайомства з сучасними українськими авторами закликом «Читай українське!», а також представили події та книги у рекомендаційному списку «30 знакових книжок нашої Незалежності», в якому познайомили з кращими книгами сучасної України.

У важливості і необхідності читання переконували своїх відвідувачів книжкові виставки «Читай, щоб бути в тренді» та « Читати модно: знаменитості рекомендують», презентовані Харківською ОБЮ.

IX обласний фестиваль молодіжного читання «Відкрий свою книгу», IV Південний фестиваль книги та читання «Книжковий Миколай», а також «Тиждень молодіжної книги-2020», відбулися за організації Херсонської ОБЮ ім. Б. А. Лавреньова.

Хмельницькою ОБЮ у 2021 році з метою популяризації книг та читання проведено цикл офлайн та онлайн презентацій, буктрейлерів та демонстрацій відео.

Участь у Всеукраїнському соціологічному опитуванні «Молодь і книги: чому варто читати?» взяла ОБЮ імені Василя Симоненка Черкаської обласної ради. Книгозбірня також провела книжково-ілюстративні виставки «Читай, юність» та «Українська молодь читає» (2021), а також тиждень юнацького читання «Впусти книгу в серце»(2019).

Довгострокову програму з читання для тих, хто мало читає, або не читає зовсім, розробила Чернівецька ОУНБ ім. М. Івасюка, запропонувавши дієві технології та методи залучення до читання користувачів різних вікових категорій.

Будь-який захід, що його проводить бібліотечна установа, перш за все, є інформативним – отже, формує обізнаність з певною темою, подією, фактом. У цьому сенсі читання виступає формою навчальної діяльності, професійної самоосвіти, джерелом отримання інформації для дозвілля та хобі.

Заходи, що відбулися в установах мережі юнацьких бібліотек з метою популяризації читання, сприяли розширенню кола знань учнівської молоді в сфері літератури, краєзнавства, історії. Серед них треба назвати наступні: «Книга – твій перший помічник у навчанні», «Читай! Навчайся! Та стань успішним!» Чернігівської ОБЮ; онлайн міст «Бібліотека&Школа» із циклу «Невідоме про відомих. Усі дива трапляються в дитинстві» Полтавської ОБЮ ім. О. Гончара; краєзнавчий квест читачів обласних книгозбірень

Тернопільської ОБМ «Знай наше. Знай наших». У подорож Україною за сторінками книг запросила своїх читачів ОБЮ ім. Василя Симоненка Черкаської обласної ради. У рамках тижня краєзнавства «Я починаюся з рідної землі» цією ж бібліотекою проведено тайм-діалог «Краєзнавча бібліографія = компетентний читач». Історико-патріотичні читання «Подвиг і трагедія України» та «Янгол з Небесної Сотні» відбулися у Чернігівській ОБЮ Чернігівської обласної ради.

Читання вдосконалює знання, уміння і практичні навички людини, робить нас розумнішими. Під час читання ми починаємо активно думати, щоб зрозуміти ту чи іншу ідею або засвоїти певну інформацію; стикаємося з різними ситуаціями, проблемами, загадками, за рішенням яких стежимо впродовж розвитку сюжету. Це розвиває аналітичне мислення і формує логічні навички, сприяє критичному оцінюванню не лише прочитаного, а й того, що відбувається навколо.

На розвиток розумових здібностей спрямовані численні вікторини, тести, квести, інтелектуальні турніри, читацькі дискусії: «Улюблені книги та автори» – вікторина (ОБЮ Житомирської обласної ради), « Книжкові загадки» – квест (Львівська ОБЮ ім. Р. Іваничука), « Книга чи екранізація?» – інтелектуальний турнір (Миколаївська ОБЮ), «Книга – Фільм – Читач» – дискусія (Одеська ОБЮ ім. В. В. Маяковського), «Книжковий батл: аудіокниги чи паперове видання» (Рівненська ОБМ Рівненської обласної ради), «Хай мудрість книг об`єднає» – вікторина (Чернігівська ОБЮ Чернігівської обласної ради).

Статистикою підтверджено відомий вислів про те, що «ті, хто читає книги, завжди будуть керувати тими, хто дивиться телевізор». Тобто, між читанням і життєвими здобутками існує прямий зв’язок – це взаємозалежний процес. На доведення цього факту спрацював цикл онлайн зустрічей з людьми різних професій, що розповіли про улюблені книги та роль читання у своєму житті. Захід був ініційований та проведений Запорізькою ОБЮ. А флешмоб «Читай – досягай», організований цією бібліотекою, мав спонукати молодь до читацької активності через мотивацію досягнення успіху в житті та кар’єрі.

Захід з подібною метою провела й Івано-Франківська юнацька бібліотека: «Читай – і стань успішним». Фестиваль читацьких талантів «Крок до успіху» відбувся у Полтавській ОБЮ ім. О. Гончара.

Читання – відмінне тренування і для пам’яті; є практикою, що поліпшує здатність до запам’ятовування. Проте, завдання не в тому, щоб обтяжувати свою пам’ять прочитаним у певній кількості книг. Очевидно, що сприйняття великої кількості текстів найрізноманітнішого характеру, з якими неодмінно доводиться оперувати сучасній людині, щораз менше залишає можливості для запам’ятовування. Здавна відомо, що найкращим тренуванням пам’яті служить заучування і читання вголос віршованих творів, поезії. Бібліотеки галузі приділяють достатню увагу і цій практиці: «Читання віршів Франка з балкона бібліотеки»; «Стильне читання. Вірші_улюблених поетів» (Львівська ОБЮ ім. Р. Іваничука); «Поетична хвиля» (Полтавська ОБЮ ім. О. Гончара); «Поезії одвічна висота» (Рівненська ОБМ Рівненської обласної ради); «Челендж#читайвіршізtobm» (Тернопільська ОБМ); «Поетичний вінок Кобзареві» (Чернігівська ОБЮ Чернігівської обласної ради).

Читання покращує мовні навички, збагачує словниковий запас, вчить чітко та ясно висловлювати думки, розвиває соціальні навички. Обумовлене комунікативною сутністю людини, читання значною мірою впливає на якість життя, допомагаючи орієнтуватися в різних обставинах. Здатність до комунікації й мовні навички розвиваються через участь у розмовних клубах, літературних диспутах, літературних читаннях.

Літературні читання, як інструмент залучення учнівської та студентської молоді до знайомства з різними авторами та видами літератури, є найбільш поширеною практикою проведення бібліотечних заходів: «О дивна, сила слова…» – літературні читання з нагоди відзначення 150-річчя з дня народження Лесі Українки (Закарпатська ОБДЮ Закарпатської обласної ради), «Читання про кохання» (Львівська ОБЮ ім. Р. Іваничука), «Народжене в Прибужжі слово» (Миколаївська ОБЮ), «Книжки і кактуси», «Поетична хвиля», «Духовні лідери шістдесятництва: Ліна Костенко, Василь Симоненко» (Полтавська ОБЮ ім. О. Гончара), «Велике читання. Рівненщина читає Братів Капранових» (Рівненська ОБМ Рівненської обласної ради), «Непідвладність чуттєвої повені» (Тернопільська ОБМ), «Книгомандри: молоді імена. Зустрічі з письменниками» (Херсонська ОБЮ ім. Б. А. Лавреньова), «Шевченківські читання», «Симоненківські читання» (ОБЮ ім. Василя Симоненка Черкаської обласної ради) тощо.

Розмовні клуби, що діють при Запорізькій ОБЮ Запорізької обласної ради обговорювали питання «Чому варто читати Стуса?» та згадували творчість О. Кобилянської у бесіді «Читаємо О. Кобилянську».

Читання – це ще й відмінний спосіб розважитися, найкращий спосіб заповнити вільний час і провести його з користю. У світі визнали і успішно практикують бібліотерапію – один зі способів вирішення проблем і корекції розладів поведінки людини за допомогою читання. Воно не лише дає час відволіктися від усіх неприємностей, але й заспокоює нервову систему, переключає емоції, відновлює психічну енергію.

Розважитись і відпочити запрошували до себе заходи: «Книжкові пікніки» – розваги, ігри на свіжому повітрі, екскурсії, що організувала ОБЮ Житомирської обласної ради; «Літній читальний зал» – пізнавально-розважальний проект, «Читай. Пізнавай. \Відпочивай» – інформ-етюд (Івано-Франківська ОБЮ); «Книга_на_ліниві вихідні» – книгопромоція (Львівська ОБЮ ім. Р. Іваничука); «Книжка під подушку» (Одеська ОБЮ ім. В. В. Маяковського); «Гаррі Потер і таємна кімната» – перегляд фільму із тифлокоментарем, «Пригоди Різдва» – святкові читання (Полтавська ОБЮ ім. О. Гончара); «Гарячі грудневі новинки для читання незвично теплими вихідними» – огляди за матеріалами фахової періодики та інтернет-ресурсів (Рівненська ОБМ Рівненської обласної ради); «Веселі пригоди в країні Читляндії» – гра, «Бібліотека під зеленими вітрилами – лавочки-читалочки» – літній читальний зал, буккросинг, розваги для малечі (Чернігівська ОБЮ Чернігівської обласної ради).

Читання природне (і потрібне!), приносить задоволення, навчає, та розвиває. І взагалі, розумні люди люблять читати, дурні не читають зовсім. І це проста істина.

Таким чином, бібліотеки України для юнацтва/молоді бібліотечними засобами й методами сприяють промоції та пропаганді читанню молоді, що формує їхній світогляд та творчу індивідуальність. Популяризація читання визначається в основному за схемою: мета – ціннісно-cмислові орієнтири – знання – ремінісценція – пізнання. За такою схемою користувач бібліотеки заглиблюється у процес пізнання та інтелектуалізації, що є головним суб’єктом, а бібліотекар – є провідником та порадником у процесі інтелектуалізації молодої людини.

Катерина Тишкевич,
завідувачка науково-методичного відділ ДБУ для юнацтва;
Ганна Шинкаренко
методистка науково-методичного відділу ДБУ для юнацтва.