Булінг (англ. bully – хуліган, забіяка, цькування ) – це слово, яке вже кілька років у всіх на вустах. Булінг відрізняється від звичайного конфлікту тим, що агресивна поведінка здійснюється регулярно і умисно; агресор, зазвичай, має фізичну чи моральну перевагу над жертвою, після чого у останньої залишаються негативні переживання.
Булінг – явище суто соціальне, поширене як у дитячих, так і в дорослих колективах. Пов’язане воно із розподілом ролей між людьми: завжди є ті, хто претендує на лідерство, ті, хто надає перевагу «не висовуватися» і особи, на яких будуть звернені насмішки або агресивні прояви інших членів групи. В процесі становлення колективу, особливо – підліткового, його учасники іноді обирають агресивні способи, аби самоствердитися і здобути бажане місце серед однолітків. Ось тут ми і зустрічаємося з явищем булінгу.
Виділяють такі види булінгу:
– Психологічний: насильство, пов’язане з дією на психіку, що завдає психологічну травму шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно заподіюється емоційна невпевненість.
– Фізичний: умисні штовхання, удари, стусани, підніжки, побої, нанесення інших тілесних ушкоджень, пошкодження майна.
– Соціальний: ізоляція, уникання, витіснення з колективу.
– Кібербулінг: використання фото та відео з метою насмішок, надсилання образливих, загрозливих або шантажуючих повідомлень.
Образливі прізвиська, глузування, піддражнювання, підніжки, стусани з боку одного або групи учнів щодо однокласника чи однокласниці – це ознаки нездорових стосунків, які можуть призвести до цькування — регулярного, повторюваного день у день знущання. Регулярне та цілеспрямоване нанесення фізичної й душевної шкоди стало об’єктом уваги науковців і педагогів, починаючи з 70-х років минулого століття, й отримало спеціальну назву – булінґ.
Окремою формою цькувань серед підлітків називають “кібербулінг”.
Вона набула поширення з появою мобільних телефонів та інтернету. У цьому випадку “зброєю” булера стають соціальні мережі, форуми, чати чи мобільні телефони тощо. Булер може вдаватись до анонімних погроз, дзвінків з мовчанням, переслідування, тролінг чи просто знімати на відео знущання інших, щоб потім поширити це в мережі.
Жертви булінгу переживають важкі емоції – почуття приниження і сором, страх, розпач і злість. Як впоратися з ситуацією самостійно? Психологами розроблено кілька порад для жертв булінгу:
- Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така поведінка не свідчить про боягузтво, адже, навпаки, іноді зробити це набагато складніше, ніж дати волю емоціям.
- Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи самовладання, використайте гумор. Цим ви можете спантеличити кривдника/кривдників, відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.
- Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.
- Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб застосувати силу. Що агресивніше ви реагуєте, то більше шансів опинитися в загрозливій для вашої безпеки і здоров’я ситуації.
- Не соромтеся обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля.
Зупинимо насильство разом!
Погорєлова, Галина. Безпека у школі [Текст] : Попередження булінгу в освітньому середовищі / Галина Погорєлова // Психолог. — 2021. — № 7-8 (679-680). — С. 32-41.
онлайн-коворкінг в межах тематичної педагогічної ради, який проводить шкільний психолог для вчителів на тему “Попередження булінгу в школі”
Попова, Галина. Булінг: боротьба триває! Толерантний всесвіт побудуй! (З досвіду роботи) / Галина Попова // Початкова школа. — 2020. — № 11-12. — С. 60-62. — Бібліогр. в кінці ст. (3 назви).
Бабельник, Валерія. Булінг географічний: а ти звідки? [Текст] / Валерія Бабельник // Однокласник. — 2022. — № 3. — С. 13.
булінг у школі, проблеми школярів, які переселилися із Донецької обл., взаємовідносини учень-вчитель
Катеринчук, Катерина. Булінг і кібербулінг: особливості та шляхи запобігання / Катерина Катеринчук, Ольга Мацюк // Слово Національної школи суддів України. — 2021. — № 1. — С. 39-52. — Бібліогр. в кінці ст. (10 назв).
булінг, кібербулінг, насилля, агресивна поведінка, Інтернет-мережа
Корнійчук, Олена. Булінг – це насильство / Олена Корнійчук // Безпека життєдіяльності. — 2022. — № 3-4. — С. 34.
Блужан, Т. В. Булінг як форма шкільного насильства / Т.В. Блужан // Виховна робота в школі. — 2020. — № 11 (192). — С. 4-5.
Розрізняють прямий булінг (застосування до дитини фізичного насильство, псування речей, висловлення образ, відбирання грошей, погрози тощо) і непрямий (поширення чуток і пліток, бойкотування, маніпуляція дружбою)
Зачароване коло / Віта Зайченко // Однокласник. — 2020. — № 2. — С. 28.
Про книгу Лорен Олівер “Поки я не впала”. Книжка сподобається як підліткам, так і дорослим. Вона зачіпає такі гострі соціальні теми, як знущання у школі, неординарну поведінку молоді, стосунки батьків і дітей. Книга екранізована, в українському прокаті вийшла під назвою “Матриця часу”.
Легеза, Ксенія. Звільнись від булінгу. Суть проблеми та способи її подолання / Легеза Ксенія // Профтехосвіта. — 2020. — № 6. — С. 72-77. — Бібліогр. в кінці ст. (5 назв).
Легар, Юлія. Зупинимо булінг разом / Юлія Легар // Соціальний педагог. — 2021. — № 5-6 (173-174). — С. 12-25.
Кірічук, Тетяна. Кібербулінг: що треба знати [Текст] / Тетяна Кірічук // Безпека життєдіяльності. — 2021. — № 4. — С. 12-13.
Савицька, Світлана Леонідівна. Кримінологічна характеристика булінгу та шляхи його подолання [Текст] / Савицька Світлана Леонідівна, Гоцуляк Ольга Олександрівна // DICTUM FAKTUM. — 2022. — № 2 (12). — С. 120-138. — Бібліогр. в кінці ст. (31 назва).
агресія, булінг, булер, детермінанти булінгу, жертви булінгу, заклад освіти, насильство, освітнє середовище, цькування
Горбач-Кудря, І. А. Особливості протидії домашньому насильству в Україні: філософсько-методологічний аспект / І.А. Горбач-Кудря // Філософські та методологічні проблеми права. — 2022. — № 1 (23). — С. 94-105. — Бібліогр. в кінці ст. (19 назв).
Фатєєва, М. В. Профілактика булінгу в учнівському середовищі [Текст] : Тренінг для учнів / М. В. Фатєєва // Шкільному психологу. Усе для роботи (Основа). — 2020. — № 5 ( 137 ). — С. 20-23.
Цуркаленко, Дмитро. Профілактика домашнього насильства в Україні: поняття та зміст [Текст] / Дмитро Цуркаленко, Микола Репан // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. — 2022. — № 2. — С. 336-343. — Бібліогр. в кінці ст. (15 назв).
Хоружий, Сергій Миколайович. Психологічні чинники булінгу серед дітей підліткового віку ] / Сергій Миколайович Хоружий, Олена Георгіївна Піонтківська // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. — 2021. — Вип. 1. — С. 103-110. — Бібліогр. в кінці ст. (23 назви).
Мороз, Анна. Скажемо булінгу “ні” [Текст] / Анна Мороз // Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. — 2022. — № 3 (29). — С. 29-31.
досвід просвітницької роботи Миколаївської обласної бібліотеки для юнацтва на протидію булінгу, комунікаційний тренінг “Тимбілдинг проти булінгу”
Усик, Світлана.
Що таке булінг, його види і як з ним боротись / Світлана Усик // Безпека життєдіяльності. — 2021. — № 5. — С. 20.
Види булінгу: 1. Вербальний (словесний) булінг, 2. Фізичний булінг, 3. Соціальний булінг, 4. Кіберзалякування (кібернасильство)
Кондратюк, Олександр. Як подолати булінг [Текст] / Олександр Кондратюк // Однокласник. — 2021. — № 12. — С. 12-13.
Феслер, Маріо. Ліззі Карбон та клуб невдах [Текст] / Маріо Феслер ; [пер. з нім. М. Запорожець]. — Харків : Школа, 2019. — 224 с. — (Ліззі Карбон).
ISBN 966-429-604-2
Усе, через що переймаються дівчатка-підлітки, турбувало Елізабет Карбон у квадраті. Кожна дівчина мріє їсти все, що захочеться, й не гладшати. А Ліззі набрала вже три кіло! І як тут не розводити паніку? Вона ж займається спортом, їсть не більше, ніж звикла, а тіло стрімко росте вшир, наче оголосило війну й рішуче йде в наступ. До дівчачих проблем додаються ще й волосся, нігті, обличчя… Ох, як же складно бути дівчиною! До появи щоденника неабияких зусиль «доклали» батьки Ліззі й старший брат Макс. Сімейство мало традицію — спільний сніданок, інколи вечерю. Так от, ніколи ще це дійство не мало на меті люб’язну трапезу, зазвичай Макс принижував сестру, обзивав невдахою, нездарою та іншими епітетами, якими позначають людей без виразного таланту хоча б шкільного представника (саме на таку посаду балотував себе старшачок Карбон). Родину в усі часи вважали фортецею та щитом, які захистять від проблем та сховають від негараздів. Побачимо, наскільки міцними вони виявилися у Карбонів. Судний день мав назву «Разом за всі межі». Абсолютно всі учні отримали можливість розробити проекти й заробити на них якомога більше грошей. Тобто звичайне шкільне свято повинно перетворитися у безмежний політ талантів і фантазій. Потрібно хіба що уточнити, що фантазія могла бути тільки у талановитих дітей, а у невдах діло теляче – мовчки мити брудний посуд або ж, так само мовчки, бо їх ніхто не сприймав, роздавати флаєри чи ходити по школі з рекламними плакатами. Не хочеться робити більше, коли твою долю вже визначили й кращого майбутнього не пророкують. Добре, що в кожній групі вистачало «талантів», які могли сформувати нову разом з Елізабет: Тео, Аріф, Сара, Вероніка, Карстен і Кріссі — повноправні учасники шкільного свята зі своїми ідеями та планами. Коли інші помічають твою жагу до змін, старання та наполегливу працю, то відкривається друге дихання й ти відчуваєш себе супер героєм. У Ліззі не все йшло як по маслу. Проблеми одна за одною атакували її: Аріф покинув групу через тиск дядька, Тео зник через проблеми у родині, Сара ніяк не полишала своїх релігійних переконань й чекала на щорічну хворобу перед шкільним святом. Але це ще квіточки порівняно зі зрадою кращої подруги…
Нікуліна, А. Сіль для моря, або Білий Кит [Текст] : роман-буря / А. Нікуліна. — Харків : Vivat, 2019. — 224 с. — (Книжкова полиця підлітка).
ISBN 966-942-083-1
Чотирнадцятирічна Ліза не знаходить спільної мови ані з батьками, ані з однокласниками. Здається, єдині, хто її розуміють, — це море і хлопець під загадковим ніком Білий Кит. А ще дивна Анна, яка вчить: «Головне не те, що зовні, і не ті, хто навколо. Головне, що в тебе всередині». Чи випадкова їхня зустріч? Чи зустрінуться Ліза і Білий Кит? І хто кого порятує, коли настане час відплати?
Ця історія про довіру, зневіру і про любов. Вона про нас із вами — дорослих і юних, розумних і наївних, романтиків і прагматиків. Зрештою, ця книжка про те, що сенс життя не в тому, що є смерть.
Кігічак-Борщевська, А. Булінг у школах як чинник психічного нездоров’я [Текст] / А. Кігічак-Борщевська // Школа. — 2018. — № 6. — С. 8-16. — Бібліогр.:с.16 (13 назв.).
– Що таке булінг? Учасники булінгу. Булінг та тривожність дитини. Наслідки від булінгу для жертви. Булінг і вчитель. Антибулінгові програми у світі.
Яґелло, Й. Зелені мартенси [Текст] : повість / Й. Яґелло ; пер. з пол. Я. Івченко. — Львів : Урбіно, 2018. — 216 с.
ISBN 966-2647-43-3
На думку Фелікса, школа нагадує фронт, на якому точиться безупинне суперництво. У кого крутіший смартфон? Хто прийшов у фірмових шмотках? Але хлопець не збирається брати участі в цих змаганнях: у нього набагато серйозніші проблеми, до того ж, доводиться на невизначений час стати головою родини. Його мати знайшла роботу за кордоном, батько давно має нову сім’ю, а молодша сестра наближається до небезпечного підліткового віку і, як більшість її однолітків, аж ніяк не схильна до хатніх обов’язків! Отилія теж не схожа на своїх однокласників: барвистий одяг, копиця рудого волосся, зайва вага, якою дівчина взагалі не переймається, і улюблені зелені мартенси. А ще – оптимізм, який Отилія-Опта просто випромінює, хоч їй і самій не бракує проблем. Не дивно, що Фелікс відразу звертає увагу на Опту. Цих двох аутсайдерів швидко поєднає дружба. А може, щось більше?
Шавлач, А. Пампуха [Текст] : повість / А. Шавлач. — Київ : Академія, 2018. — 144 с.
ISBN 966-580-551-9
Ганя пізнала всю гіркоту цькування (булінгу), самотності та незахищеності. І в цій ситуації вона зуміла змінитися й довела, хто вона насправді.
Амічіс, Е. Серце [Текст] : [роман] / Е. Амічіс, де ; пер. з італ. Бориса та Марії Грінченків. — Київ : Знання, 2017. — 271 с. — (Скарби: молодіжна серія).
ISBN 617-07-0549-5
Книга “Серце” італійського письменника Едмондо де Амічіса (1846—1908) швидко завоювала прихильність читачів у всьому світі. Інакше й бути не могло, адже шкільні нотатки маленького третьокласника Енріко хоч спершу й видаються дещо наївними, та згодом глибоко розчулюють. У книзі поєднано щоденникові записи хлопчика, листи його батьків та оповідання вчителя, що зворушили юного головного героя та його однокласників. Стосунки з друзями, родиною, вчителями, чесність, героїзм, любов до батьківщини — наскрізні теми цієї оповіді, що здатні пробудити в дітях лише найкращі почуття.